top of page
Typewriter

Mietteitä digiajan ilmiöistä ja yrittämisestä

Digitalisaatio muokkaa markkinasi uudelleen

Writer's picture: Jari JärvinenJari Järvinen

Updated: Oct 7, 2024

Menestyneimmät toimijat rakentavat kokonaan uusia markkinoita päästäkseen pois verisestä hintakilpailusta. Samalla he muokkaavat asiakkaan kokemaa arvoa niin, että muiden vastaavat palvelut eivät tunnu enää miltään. Digitaalisuus mahdollistaa kokonaan uudenlaisten palveluiden tuottamisen. Digitalisoiminen antaa yrityksellesi kilpailuetua mikäli kilpailijasi eivät sitä osaa hyödyntää.


Tuote lisäarvoa tuottavaksi palveluksi


Digitaalisuuden avulla tuotteiden muuntaminen palveluksi onnistuu tavalla, jota aiemmin emme ole edes osanneet kuvitella. Tämä on jatkuva käynnissä oleva muutos, joka tapahtuu ympärillämme maailmanlaajuisesti.


Kertaostettavan tuotteen palvelullistaminen tarkoittaa, että perinteisen tuotteen ympärille voidaan rakentaa lisäarvoa, eikä tuotetta välttämättä tarvitse enää omistaa. Tuote voi muuntua yksittäisestä ostettavasta artikkelista kokonaiseksi palvelukokonaisuudeksi, joka tarjoaa asiakkaalle vaikka lisänä käyttötuen ja ylläpidon. Perinteisesti tuotteesta palveluksi muutoksessa puhutaan myös hinnoittelumallien uudistamisesta. Et välttämättä tahdo omistaa tuotetta, vaan hankit sen kuukausihintaisena palveluna.


Esimerkiksi Spotify on kuukausihintainen palvelu, joka antaa asiakkaille pääsyn miljooniin musiikkikappaleisiin. Kuukausihintaisen palvelun luominen edellyttää, että tuote on sellainen, jota asiakas haluaa käyttää säännöllisesti ja pitkäaikaisesti. Lisäksi palvelun on tarjottava riittävästi arvoa asiakkaalle, jotta hän ei halua irtisanoa tilaustaan. Kuukausihintaisen palvelun hyötyjä ovat muun muassa ennakoitavampi kassavirta, alhaisemmat markkinointikustannukset ja parempi asiakastyytyväisyys. Netflix on myös toinen hyvä esimerkki siitä miten videovuokraus muuttui suhteellisen nopeasti digitalisaation ansiosta. Nyt kaikki elokuvat on verkossa, eikä perinteisiä kivijalkavuokraamoja enää ole olemassa.



Yjsi esimerkki tuotteesta palveluksi:

Aurinkopaneelienergiaa palveluna


Mietinnässäsi on hankkia aurinkopaneeleja omakotitalosi katolle tuottamaan edullisempaa sähköä. Voisiko sen aurinkoenergian tuottamiseen tarvittavan laitteiston joku tarjota kokonaispalveluna?


Palvelun tuottaja pysttyisi tarjomaan koko paketin. Asennuksen, tarvittavan laitteiston, näiden ylläpidon ja älykkään kuorman tasaamisen käyttötarpeen mukaan. Laitteiston huolto ja ylläpito olisi myös sisällytetty palveluun. Sinun ei tarvitsisi miettiä miten pitkä elinkaari aurinkopaneeleilla on, vaan mikäli jokin laitteistosta vanhenee, niin se korvattaisiin uudella ja tämä sisältyisi palveluun. Miltäs tällainen kuulostaisi?


Teknologian avulla myös ylläpito helpottuu, koska laitteet voivat olla etäseurannassa.

  • Palvelun tuottaja voi ennakoida mahdollisia vikatilanteita automaattiwesti kerätyn datan pohjalta.

  • Tuotettua energiaa voidaan laskea ja ohjata verkkoon myytäväksi erilaisten ennalta määritetyin automaatioin ja prosessein.

  • Pihassasi päivällä auringolla varautunut sähköauto voisi tarjota verkkoon energiaa silloin, kun kulutuspiikki verkossa näyttää kasvavan. Kulutushuiput ovat niitä mistä sähköä tuottavat yhtiöt maksaa eniten.

Tässä hyvä esimerkki miten vaikka aurinkopaneelin voisi tarjota kalliin kertainvestoinnin sijasta palveluna. Mikä parasta niin tällaisia palveluita onkin jo tarjolla. Esimerkiksi Helen tarjoaa yrityksille aurinkovoimalan palveluna ilman investointia. Samoin tekee myös NAPS aurinkovoimala.



Digitaalisuus uudistaa - Tekoäly antaa kilpailuetua


Digitaalisuus uudistaa nykyisiä liiketoimintamalleja ja kilpailussa erottautumista. Se auttaa rakentamaan uutta markkinaan mitä ei kukaan ole vielä tehnyt. Monella on mahdollisuus olla ainoana markkinassa, ainakin sen pienen hetken.


Asiakkaista kerätyn datan, koneoppimisen (Machine learning ML) ja tekoälyn (Artificial Intelligence AI) avulla kyetään oppimaan ja konseptoimaan täysin uusia ideoita palveluiksi sekä aiempaa nopeammin. Palvelut pystytään kohdentamaan tehokkaammin vastaamaan asiakastarvetta. Tämä auttaa tuotteistamaan uusia ja eritoten asiakastarpeita vastaavia palveluita.


Tekoäly tarjoaa jo lukuisia tapoja yrityksille kilpailukyvyn lisäämiseksi. Tekoäly voi esimerkiksi auttaa analysoimaan asiakastietoja, optimoimaan tuotantoprosesseja, kehittämään uusia tuotteita tai palveluita tai parantamaan asiakaskokemusta. Tekoäly on siis tärkeä työkalu nykyaikaisessa liiketoiminnassa.


Lopullisesta myytävästä palvelusta tuotteistetaan markkinaan sellaista mitä ei voi muihin vertailla, ei ainakaan hinnallisesti. Tuotteiden palvelullistaminen, ekosysteemit ja erilaiset palvelualustat ovat iso osa matkaasi digitalisoitumiseen.


Metaversumi ja digitaalinen murros muuttaa palvelusi | Jkaksi Oy


Erottautuminen kilpailijoista on haasteellisempaa


Kilpailussa erottautuminen on nyt ja tulevaisuudessa entistä haastavampaa, koska tarjontaa on paljon ja mielihyvän keskuksemme on alituiseen kyllästetty. On vaikeaa saada huomiotamme, niin helpolla kuin ennen.


Pystymme jakamaan nopeasti kokemuksia. Vertailu on helppoa ja ostopäätökseen vaikuttaa jo tutkitustikin eniten muiden asiakkaiden osto- ja käyttökokemukset. Tuotteiden ja palveluiden pelikenttä on jo maailmanlaajuinen. Kokemusten vertailu tapahtuu nopeasti sekä globaalisti, internetin ja sosiaalisen median välityksellä.


Melkeinpä kaikki on 24/7 online ulottuvillamme ja voit tilata sen internetistä.


Janoamme uusia kokemuksia


Halujamme ja tunteita ohjaa hormoni nimeltään dopamiini. Se käskee meitä haluamaan alituiseen uutta, suorittamaan enemmän ja paremmin.


Dopamiini ei palkitse meitä siitä mitä meillä on vaan siitä mitä haluamme. Ilman tuota hormonia koko maailman talous voisi romahtaa, emmekä enää haluaisi mitään. Voisimme olla tyytyväisiä siihen mitä meillä on. Onneksi markkina- ja talouskehityksen kannalta kyseinen hormoni on olemassa. Ehkä myös oman itsemme kannalta on hyvä, että meillä on haavemme ja tahtoa paremmastakin.




Mitä metaversumi tuo työhön ja palveluihin?


Monelle kotimaiselle yritykselle metaverse eli suomeksi metaversumin mahdollisuudet konkretisoituu noin 1-2 vuoden sisällä. Metaversumi on virtuaalisen maailman ja todellisuuden yhdentymä. Metaversumissa avautuu aivan uudenlainen markkina myös palveluille, työn tekemiselle ja työtavoille. Tapamme käyttää ja tehdä asioita tulee muuntumaan tämänkin kehityksen myötä.


Virtuaalisuus tarjoaa tiloja ja todellisuuksia mitä emme tässä kaksiulotteisessa maailmassa osaa edes ajatella. Maailman markkina tulee muuttumaan. Palveluita tai tuotteitaan tarjoavat yritykset ovat myös osana tulevaa metaversumin palveluntarjontaa.


Kuvittele tulevaisuuden digitaalista markkinointia, sen mahdollisuuksia millä eri tavoin voitkaan piirtyä tähän rinnakkaistodellisuuteen, tai lisätyn todellisuuden maailmaan missä ikinä vaan asiakkaasi liikkuvat.


Peliteollisuus on jo pitkään hyödyntänyt tätä virtuaalista pelimaailmaa. Esimerkiksi Pokemon on hyvä ilmentymä siitä miten lisättyä todellisuutta voidaan käytännössä hyödyntää. Myös monelle nuoremmalle pelaajalle tuttu Fortnite on tuttu siitä, miten avatarien avulla voi liikkua aivan eri todellisuudessa.


Monelle yritykselle metaversumi voi avata uusia mahdollisuuksia tuotteistaa kokonaan uudenlaista ja markkinaa mullistavaa palvelua.


Nämä ovat teknologiaa mitkä edesauttavat myös Metaversumi -maailman luomisessa:


AR = Augmentet Reality - lisätty todellisuus

VR = Virtual Reality - virtuaalinen todellisuus

AI = Artificial Initelligence - tekoäly tai keinoäly

ML = Machinen Learning - koneoppiminen


Myös maksutavat muuttuvat, joista esimerkiksi kryptovaluutat esim. Bitcoin käyvät kuumaa vaihdantaa ja louhintaa. Erilaiset avatarit keinoälyllä voivat prosessoida toimiamme tässä uudessa maailmassa siitä mitä teemme rutiininomaisesti. Voinet vaan kuvitella miten maailma tuleekaan muuttumaan.


Lisätty todellisuus voi rikastuttaa nykyistä todellisuuttamme. Nykyisestä voi tehdä digitaalisen kopion ja mallintaa sen uudelleen.




Digitaalisen murroksen vaikuttajat

Asiakkaan vaikutus

Internetin ansiosta asiakkaat pystyvät nopeasti kartoittamaan nopeasti lukuisia eri palveluntarjoajia ja kykenevät muodostaman ostopäätöksen entistä helpommin. Vaikka saatavilla olevan tiedon vertailu voi olla työläämpää ostopäätöstä tehdessä kuin aiemmin. Internet avaa siltikin palveluiden rajat maailmalle ja kaupankäynti ei ole enää maan sisäistä, tai alueellista tarjontaa. Tästä syystä myös kilpailu on kovempaa ja haastajat voivat tulla jostain muulta maailmalta, josta et ole ollut edes tietoinen.

Haastajan vaikutus

Työntekijän vaikutus

Jatkuva innovointi


Markkinat muuttuu markkinajohtajillakin


Varmaa on, että joku jossain miettii miten markkinaojohtajan aseman voi kertaheitolla muuttaa ja tuoda tarjolle uuden toimivamman tavan.


Tämä ohjaa palveluiden, tuotteiden uudistumista ja samalla sinunkin liiketoiminnan tulevaisuutta. Ihmisten tavat käyttää ja kuluttaa asioita muuttuvat, kun tarjotaan helpompia ja kiinnostavampia uusia tuotteita, palveluja tai ratkaisuja.



Jkaksi Oy valmentaa kotimaisia yrityksiä muuntumaan ja olemaan kilpailukykyisiä nyt ja tulevaisuudessa. Palvelumme auttaa yritystäsi löytämään uutta markkinaa ja liiketoimintaa.


Palvelun tuotteistaminen ja palvelun kehittäminen asiakkaitasi kiinnostavaksi on meidän vahvuutemme.




Jari Järvinen | CEO @ Jkaksi Oy

76 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page