Etsi sivustolta
43 items found for ""
Blog Posts (34)
- Kylpylä on kallis uimahalliksi
Annettua hintaa verrataan aina johonkin. Sitä verrataan vastaavaan samanlaiseen, johonkin minkä arvo tuntuu samalta, tai sitten johonkin ihan muuhun. Jos asiakkaalle ei anneta hintaverrokkia, hän keksii sen itse. Kannattaakin siis vaikuttaa itse siihen mihin palveluasi verrataan. Käytän tästä esimerkkinä uimahallia. Lempäälään avataan Ideaparkin kylkeen kauan odotettu uimahalli lähipäivinä ja sen hinnoittelu on jo ennen avaamistaan herättänyt runsaasti keskustelua Aamulehdessä ja Helsingin Sanomissa, Radio Rockilla, kuin myös kuntalaisten somekeskusteluissa. Enkä ihmettele, koska hinnoittelu on mitä ilmeisemmin mennyt ennakko-odotuksiin nähden sen verran pieleen. Tai oikeastaan hinnoittelu on ihan linjassa omalla tavallaan, mutta ei linjassa kuntalaisten odotuksien kanssa. Tässä tapauksessa kun ei taidettukaan saada sitä odotettua ja puheissa luvattua uimahallia, vaan kontekstista riippuen ainutlaatuinen uimahalli-kylpylä, kylpylä tai vesimaailma. Mainittiinpa jossain myös uimahalli kylpylämäisillä elementeillä. Louhen ainutlaatuisuus tulee siitä, että se on rakennettu Ideaparkin alle 30 metrin syvyyteen peruskallioon ja lopputulos on kuulemani mukaan todella hieno. Varmasti vierailun arvoinen paikka siis. Nyt seuraakin kysymys, johon vastaus löytyy myöhemmin tekstistä: mihin sinä asettaisit tässä tapauksessa hintaverrokin, uimahalliin vai kylpylään? Mitä se uiminen sitten maksaa? Lempäälän Vesimaailma Louhen 10.10.2024 netistä löytyvän hinnaston mukaan aikuisten Kelpo kertalippu maksaa 12-29€ riippuen ajankohdasta. Sesongin ulkopuolella arkena klo 15 jälkeen kertalippu on aikuiselle 24€ ja lapselle 12€. Ponteva perhelippu Louheen maksaa 28-65€ välillä, asettuen ma-to klo 15 jälkeen polskimiselle 48 euroon. Vertailuksi uimahalleista Kangasalan Kuohussa aikuisten kertalipulla on hintaa 6,20-8,90 € ja lasten 4€. Tampereen uimahalleissa aikuisten kertalippu on 8,60€ (matkakortilla maksettaessa 6,60€) ja lasten 2,80€ (2,30€). Maauimalavierailu Kalevassa lisää tähän 3€ aikuisille ja 1,30€ lapsille. Perhelippu Kuohussa on 24,70€ ja Tampereella 21€ (la-su). Kylpyläpuolelta taas lähin verrokki löytyy Nokian Edenistä, jossa arkisin aikuisten kertamaksu on 22-28€. Perhelippu puolestaan 59,50-89,50€. Arkisin ma-to klo 14 jälkeen hinta asettuu 67 euroon, josta saa maksuttomalla Scandic Friends kortilla pois 10% (60,30€) Onko Vesimaailma Louhi sitten uimahalli vai kylpylä? Se onko Louhessa kyse uimahallista vai kylpylästä onkin hyvä kysymys. En ole siellä vielä vieraillut, joten oma näkemykseni pohjaa täysin kuulemaani ja Louhesta tehtyyn viestintään. Jos näihin on uskominen ja mikä tuntemus itsellekin lempääläläisenä on ollut, rakenteilla on ollut uimahalli. Uimahalli on ollut paikallisissa toiveissa ja puheissa jo 90-luvun lopulta asti, joten siinä mielessä ihan uusi idea se ei ole ollut. Kun hanke saatiin vihdoin käynnistettyä 2021 siitä puhuttiin edelleen uimahallina. Paikallislehti Lempäälän-Vesilahden Sanomat uutisoikin kunnanvaltuuston päätöksestä tuoreeltaan seuraavasti: Kyse on puhtaasti uimahallista. Toki luolasto luo siihen varmasti kylpylämäisiä elementtejä ja tunnelmia, mutta tavoitteena on todella täyttää julkisen uimapalvelun kriteerit ja saada halliin perheitä, nuoria sekä myös kuntouttavaan vesiliikuntaan asiakkaita kaikista ikäryhmistä. Sittemmin viestintä on tarkentunut, että Louhesta on puhuttu niin uimahalli-kylpylänä, vesimaailmana kuin ihan kylpylänäkin. Hinnoittelu pohjautuu selvästikin kylpylöihin ja sitä mielikuvaa myös viestintä tätä nykyä painottaa. Sinänsä mielestäni kylpylä on varsin looginen, kun ajatellaan sijaintia Ideaparkin yhteydessä. Kylpylä voi toimia yhtenä asiakasvirtojen houkuttelijana kauppakeskukselle ja päin vastoin. Uimahalli ei tätä samaa vetovoimaa omaa. No, loppujen lopuksi taidettiin puhua uimahallista, tulikin kylpylä. Onko siis ihme, jos hinnoittelun vertailukohta vähän on hukassa? Hinnoittelussa hinta-ankkuri on avainasemassa Onko Louhen lippuhinnat sitten ylihinnoiteltuja vai linjassa verrokkeihin? Molempia. Jos hintaa verrataan kylpylähintoihin, ne on täysin linjassa. Jos taas uimahalliin, ne on todella mennyt metsään. Käytännössä kysymys on hinta-ankkuroinnista. Meidän hintamielikuva muodostuu hyvin pitkälle sen mukaan, mihin me sitä vertaamme. Jos vertaat tuotetta kalliimpaan, arvioit saamasi tuotteen hinnan sitä vasten. Toisaalta ankkurointi toimii myös toiseen suuntaan. Jos asiakas kokee saavansa palvelustasi enemmän arvoa suhteessa mielessään olevaan verrokkiin, hinta tuntuu jopa edulliselta. Tämä on juuri se niin sanottu hyvä diili. Oikealla hinta-ankkurilla voitkin ohjata hintamielikuvaa jopa kymmeniä prosentteja suuntaan tai toiseen. Tästä syystä kannattaakin miettiä mihin sinua ja tuotettasi verrataan. Tästä on juuri kyse tässä uimahalli vs kylpylä ajattelussakin. Mielikuva vaikuttaa hintavertailuun Toinen hinta-ankkurista usein käyttämäni esimerkki tulee automaailmasta. Nimittäin Fiat 500 autojen hinnoittelusta. Mielikuvissa kyse on pikkuautosta ja nehän eivät mielikuvissa maksa paljoa. Alla olevassa kuvassa vasemmalla on Fiat 500 hybridi ja oikealla sama täyssähköisenä Fiat 500e versiona. Jos perinteinen versio maksaa hinnaston mukaan 20990€, niin miten paljon olettaisit oikeanpuolesen 500e version maksavan? Kyse kuitenkin on saman valmistajan saman kokoluokan autosta, joka hyvin pitkälle näyttääkin samalta. Yllätys voi olla jonkinmoinen, kun hintalappu 500e mallille onkin 36990€, eli 76% verrokkiaan suurempi. Samalla hypätään hintaan perustuen aivan eri luokkaan. Lähes samalla rahalla kun saa jo esimerkiksi BMW 120 M Sportin tai Mercedes-Benz A180 hybridin. Näiden kahden verrokin asiakaskunta on todennäköisesti myös ajatuksissa erilainen, kuin Fiat 500 ostajien. Hinnoittelu itsessään tekee jo asiakasrajausta ja hinta-ankkurointi on osa hinnoittelun mielikuvaa. Yllä olevan esimerkinkin pohjalta voi todeta, että ostaessasi pikku Fiatia et ehkä ole varautunut maksamaan siitä Bemarin tai Mersun hintaa. Oli se sitten sähköllä tai ilman. Hinta-ankkuri ohjaa asiakkaan ajattelua Oikeanlaisella tuotteistuksella ja hinta-ankkuroinnilla pystyt ohjaamaan asiakkaan ajattelua hinnoistasi. Tuotteistus ja hinnoittelu kulkevat käsi kädessä, vaikka näitä helposti ajatellaan kahtena eri asiana. Asiakkaan kannalta kun ei sinun tuotantokustannuksilla tai käyttämälläsi ajalla ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä, jos hinta ei vastaa hänen saamaansa mielikuvaa palvelusi tuottamasta arvosta. Louhen tapauksessa näkemykseni on, että oikein asetetulla verrokilla koko hintakeskustelua ei välttämättä olisi tarvinnut edes käydä. Jos alunperinkin olisi puhuttu uimahallin sijaan kylpylästä, nyt julkaistut hinnat vaikuttaisi jopa edullisilta. Koska tästä kuitenkin on haluttu puhua ensisijaisesti uimahallina, hintoja verrataan uimahalleihin ja mm. Kuohuun (jossa myös kylpylämäisiä elementtejä), jolloin hinnat tuntuvat kertalippujen osalta aika kovilta. Onkin hyvä miettiä mihin haluat ihmisten ajatuksia ohjata. Annetun mielikuvan muuttaminen on usein vaikeampaa jälkikäteen, varsinkin jos viestiä on toistettu riittävän paljon. Hintamielikuvaan ja hinta-ankkuriin vaikuttaminen on kuitenkin suhteellisen yksinkertaista. Monet siihen liittyvistä asioista voi silti olla vaikea hyväksyä, vaikka tietäisikin niiden olevan totta. Sitten keksitään kaikkea ”ei tämä toimi minun toimialallani” ja ”meillä on niin uniikki palvelu” selityksiä. Kannattaakin käyttää hetki asian mietintään ja selvittää mihin juuri sinua ja hintojasi verrataan. Sen kautta voi myös tarjoutua mahdollisuus omalta kannaltasi parempikatteiseen hinnoitteluun, tai jopa lisääntyneeseen myyntiin. EDIT: Louhen hinnoittelua oli tarkistettu alaspäin heti tämän kirjoituksen julkaisun jälkeen, joten niiltä osin tiedot saattavat poiketa. Asia hinnoitteluun ja hinta-ankkuriin liittyen on silti edelleen paikkansa pitävä. Jos kiinnostuit tuotteistuksesta tai siitä miten sillä voit vaikuttaa positiivisesti hinnoitteluusi, ota yhteyttä tai varaa suoraan aika kalenteristani .
- Vaivattomuuden mittari - Customer Effort Score (CES)
Mitä CES mittari kertoo sinulle? Mittaria hyödynnetään käyttäjäkokemuksen mittaamiseen. Tällä mitataan miten vaivatonta asiakkaan asiointi on yrityksesi kanssa. Tämä ei tarkoita suoraan asiakastyytyväisyyttä (CSAT) , vaan sitä miten vaivatonta kanssasi on asioida. Asiointi voi koskettaa useita kohtaamispisteitä tuotteeseesi tai palveluusi liittyen. Se voi olla asiointia asiakaspalvelun kanssa, tai palvelun hankintaan liittyvää asiointia. Miksi CES mittaus auttaa asiakaskokemuksen parantamisessa? Mitä helpommaksi teet asioinnin, sitä todennäköisemmin asiakas ostaa lisää ja uudelleen. Vaivattomuus on tärkeä tekijä käyttäjien uskollisuuteen. Ajatuksena on, että asiakkaat ovat sitä uskollisempia tuotteelle, tai palvelulle, mitä helpompi sitä on ostaa ja käyttää. Tähän vaikuttaa myös asiointi yrityksesi eri asiakaskohtaamisen rajapinnoissa. Asiayhteys asiakasuskollisuuteen havaittiin Gartnerin vuonna 2010 tekemässä tutkimuksessa. Tutkitusti jopa 94% asiakkaista on valmiita ostamaan uudelleen yritykseltä, jonka kanssa toimiminen on sujuvaa ja mutkatonta. Vain 4% niistä, joille kokemus oli päinvastainen olisi ostanut uudelleen. Tämä osoittaa miten tärkeää on muun muassa lisämyynnin kannalta tuottaa asiakkaalle vaivatonta ja sujuvaa palvelua. Sama tutkimus osoitti, että 81% asiakkaista ketkä kokivat huonon kokemuksen, todennäköisesti kertoisivat kokemuksistaan. Vain 1% jakaisi hyvän kokemuksen. Negatiivinen kokemus saisi näin enemmän näkyvyyttä, mikä taas ei edesauta myyntiä Lähde: CEB Ymmärtämällä sen missä kohtaa asiakas kokee sujuvuuden ja mahdollisen tuskan on tärkeä löydös. Ilman tätä tietoa ei voida palvelua parantaa ja kehittää asiakaskokemusta paremmaksi. Miten CES mittausta tehdään? Mittaus tapahtuu tyypillisesti asiakaskyselyn kautta ja yleensä silloin, kun asiakas on asioinut jonkun yrityksesi kontaktirajapinnan kanssa. CES -asiakaskyselyssä kysytään miten vaivatonta asiointi oli kyseisessä kontaktipisteessä. Oliko se erittäin helppoa vai erityisen vaikeaa. Yleensä Customer effort scorea mitataan asteikolla 1-7. Asiakkaalta voidaan kysyä esimerkiksi: ”Oletko samaa mieltä seuraavan väitteen kanssa: Palvelumme teki asiani hoitamisesta helppoa? Aivan eri mieltä Eri mieltä Jonkin verran eri mieltä En samaa enkä eri mieltä Jonkin verran samaa mieltä Samaa mieltä Täysin samaa mieltä” Customer Effort Scoressa (CES) ei tahdota tietää mikä on asiakastyytyväisyys, vaan merkityksellistä on miten saumatonta ja sujuvaa on asiointi tietyn yrityksen kontaktipisteen kanssa on. Asiakkaiden hankinta on 7 kertaa arvokkaampaa kuin nykyisten säilyttäminen. Asiakkaiden vaihtuvuus on liiketoiminnan keskeinen tekijä. Asiakkaiden pysyvyys ja uskolliset asiakkaat tekevät hyvää liiketoiminnalle. Vaivaton asiointi on merkittävä osa asiakasuskollisuuden muodostumista. CES -mittaus on nopea ja helppo toteuttaa yrityksen eri asiakaskohtaamisrajapinnoissa. Tavoitteita ja toteumaa on suhteellisen helppoa seurata, koska mittaukset on myös rinnastettavissa liiketoiminnan lukuihin. Haluatko parantaa palvelusi asiakaskokemusta? Tarkastamo on palvelumme, joka auttaa sinua kehittämään asiakaspolkuasi ja sen tuottamaa asiakaskokemusta. Näin voit kasvattaa asiakastyytyväisyyttä ja liiketoimintaasi. Tämä on helppo ja tehokas tapa saada selkeä kuva palvelusi asiakaspolusta ja sen kehitystarpeista. Teemme sinulle auditoinnin, jossa kartoitamme asiakaskokemuksen kannalta tärkeät kohdat ja ehdotamme konkreettisia toimenpiteitä niiden parantamiseksi. Lisäksi autamme laatimaan asiakaspolkukartan , joka auttaa sinua ymmärtämään ja kehittämään asiakaskokemusta myös jatkossa. Palvelumme sopii kaikenlaisille palveluille ja kaikenkokoisille yrityksille. Olitpa sitten yrittäjä, asiantuntija tai tuotevastuullinen, niin annamme sinulle suorasanaisen ja rehellisen palautteen palvelusi tilasta ja sen mahdollisuuksista. Älä jää arvailemaan, mitä asiakkaasi ajattelevat ja haluavat. Ota yhteyttä ja tilaa Tarkastamo -palvelu jo tänään!
- Asiakaskokemus - 10 tärkeintä mittaria
Palvelun asiakaskokemusta ja sen KPI:itä eli suorituskykyä voidaan seurata usein eri mittarein. Tämä helpottaa saamaan tietoa tuotteidesi ja palveluidesi parantamiseksi. Mittariston avulla keräät parhaimmillaan jopa reaaliaikaista tietoa palvelusi asiakaskokemuksen johtamisen ja kehittämisen avuksi. (KPI = Key Performance Indicator eli suorituskykymittari tai mittaristo). Hyvä asiakaskokemus on asiakkaan syvällistä ymmärrystä Asiakaskokemuksen kehittäminen on jatkuvaa asiakkaista oppimista ja parantamista. Se vaatii selkeitä tavoitteita, jotka ovat linjassa liiketoiminnan tavoitteiden kanssa. Tavoitteiden saavuttamista on seurattava säännöllisesti mittareiden avulla, jotka kuvaavat asiakkaiden kokemuksia, odotuksia ja tarpeita. Aina kun asettaa tavotteita, niin sen toteumista pitää myös voida jollain tapaa numeerisesti seurata. Mittaaminen itsessään ei ole itsetarkoitus, vaan sen avulla voidaan tunnistaa vahvuudet ja heikkoudet, sekä löytää uusia mahdollisuuksia asiakaskokemuksen parantamiseksi. Tärkeintä on kuunnella asiakkaita ja ymmärtää heidän näkökulma palveluusi. Asiakaskokemuksen mittaamisessa on kuitenkin haasteita, sillä asiakkaat ovat erilaisia ja heidän kokemuksensa voivat vaihdella paljonkin. Siksi on tärkeää käyttää monipuolisia ja luotettavia mittareita, jotka antavat kattavan kuvan asiakaskokemuksesta. Liian optimistinen tai pessimistinen näkökulma voi vääristää tuloksia ja johtaa vääriin johtopäätöksiin. Palvelun menestys perustuu siihen, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ja suosittelevat sitä muille. Hyvä asiakaskokemus voi erottaa palvelun kilpailijoista ja luoda uskollisia asiakkaita. Hyvän asiakaskokemuksen luominen vaatii jatkuvaa panostamista palvelun laatuun, helppouteen ja ystävällisyyteen. Asiakaskokemuksen mittarit viestivät miten helppoja tai vaikeita tuotteita- ja tai palveluita on käyttää. Tämä vaikuttaa suoraan siihen, että suositteleeko asiakkaasi sinua verkostolleen, tai yhteisöissään? Kasvaako myynti samassa suhteessa? Miten nopeasti ja kuinka pitkäksi aikaa asiakas sitoutuu maksavaksi asiakkaaksi? Miten kalliiksi asiakkaan hankkiminen ja säilyttäminen tulee? Nämä on suoraan liiketoiminnan kannalta arvokkaita mittareita. Tässä 10 tärkeintä asiakaskokemuksen mittaria Asiakkaan kokeman vaivattomuuden mittari - Customer Effort Score - CES Customer Effort Score on mittari asiakkaan kokeman vaivattomuuden mittaamisen. Se kertoo miten sujuvaksi asiakas kokee yrityksesi toiminnan. Se voi olla asiointia, tuotteesi tai palvelusi käyttöä. Lue lisää Customer Effort Score (CES) > Asiakastyytyväisyyden mittari - Customer Satisfaction - CSAT Customer Satisfaction on mittari asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. Se kertoo kuinka tyytyväinen tai tyytymätön asiakas on palveluusi. Lue lisää Customer Satisfaction (CSAT) > Asiakkaan pysyvyysasteen mittari - Customer Retention Rate - CRR Customer Retention Rate mittaa sitä kuinka moni asiakas pysyy asiakkaanasi tietyn ajanjakson aikana ja jatkaa palvelusi käyttöä. Mittaus näyttää milloin asiakkaat todennäköisesti lopettavat palvelusi käytön ja maksamisen. Tämä liittyy suoraan myös asiakasvaihtuvuuteen (Customer Churn Rate) Lue lisää Customer Retention Rate CRR > Asiakkaan suositteluasteen mittari - Net Promoter Score - NPS Net Promoter Score mittaa miten moni asiakkaistasi suosittelee sinua ystävilleen, tai kollegoilleen. Yleensä tätä mitataan asteikolla 1 - 10. 1 - 6 arvosanan antaneet eivät suosittele, 7-8 arvosanan antaneet ovat neutraaleja ja 9-10 kertovat positiivista viestiä. Tämä antaa myös suuntaa siitä miten uskollisia asiakkaasi todennäköisesti ovat. Lue lisää Net Promoter Score NPS > Asiakkaan suositteluprosentti mittari - Customer Referral Rate Vaikka NPS -mittari kertoo miten moni asiakkaista suosittelisi sinua ystävilleen ja kollegoilleen, niin Customer Referral Rate kertoo miten moni ostajista käytännössä tekee näin. Tämä näyttää prosentuaalisesti miten moni ostoista on tullut suosituksen perusteella ja sitä verrataan kaikkeen myyntiisi. Esimerkiksi jos Customer Referral Rate on 1%, niin yksi osto 100:sta tapahtuu aidosti suosittelun pohjalta. Vaikkapa suositteluohjelman kautta niin, että olemassa oleva asiakkaasi on jakanut ennalta määritetyn ostolinkin kaverille, minkä kautta uusi asiakas voi tuotteesi, tai palvelusi tilata. Lue lisää Customer Referral Rate > Aktiiviset käyttäjät - Monthly Active Users - MAU Aktiivisten käyttäjien määrän seuraaminen kuukausitasolla antaa hyvän yleiskuvan siitä miten tuotteesi tai palvelusi liiketoiminta kehittyy. Suuret ja kasvavat aktiiviset käyttäjämäärät kertovat palvelun suosion kasvusta ja asiakkaiden sitoutumisesta. Käyttäjämäärän laskeminen taas voi johtua esimerkiksi asiakaskokemuksen laadun heikkenemisestä. Varsinainen laatumittari MAU ei ole, mutta aktiivisten käyttäjien määrän seuranta kannattaa kyllä. Mittaria hyödyntävät erityisesti internetissä operoivat, mobiilisovelluksia- ja digitaalisia palveluita tuottavat yritykset. Myös verkkokaupassa aktiivisten käyttäjien määrän kehityksen seuranta kannattaa. Lue lisää Monthly Active Users > Kokeilusta maksaviksi konversioprosentti - Trial to Paid Conversion Rate Trial to Paid Conversion Rate eli ilmaisesta kokeilusta maksavaksi asiakkaaksi konvertoituneet asiakkaat. Mittaria voidaan kutsua myös nimellä Free Trial to Paid Converision Rate. Konvertoitumisprosentti mittaa sitä osuutta asiakkaista, jotka ovat palvelun kokeilujakson jälkeen siirtyneet maksaviksi asiakkaiksi. Asiakaspoistuma - Customer Churn Rate Asiakaspoistuma eli churn rate on yksi tärkeimmistä mittareista, joita yritykset seuraavat. Se kertoo, kuinka suuri osa asiakkaista lopettaa yrityksen palveluiden käytön tietyllä ajanjaksolla. Asiakaspoistuman avulla voidaan arvioida asiakastyytyväisyyttä, asiakasuskollisuutta ja yrityksen kannattavuutta. Asiakaspoistuman mittaaminen ei ole kuitenkaan aina yksinkertaista, sillä eri aloilla ja eri liiketoimintamalleissa se voi tarkoittaa eri asioita. Asiakaspalvelun laatu - First Contact Resolution - FCR First Contact Resolution (FCR) tai First Call Resolution on asiakaspalvelun laadullinen mittari, joka kertoo, kuinka moni asiakas saa ratkaisun ongelmaansa ensimmäisellä yhteydenotolla. FCR:n avulla voidaan arvioida asiakaspalvelun laatua, tehokkuutta ja asiakastyytyväisyyttä. FCR:n mittaamiseen on erilaisia tapoja, mutta yleisimpiä ovat asiakaskyselyt, asiakaspalvelijoiden raportointi ja järjestelmien analysointi. FCR:n mittaamisen haasteita ovat esimerkiksi se, että kaikki asiakkaat eivät vastaa kyselyihin, että asiakaspalvelijat voivat raportoida FCR:n eri tavoin ja että järjestelmät eivät välttämättä tunnista kaikkia yhteydenottoja samaksi tapaukseksi. Keskimääräinen ongelman ratkaisuaika - Average Resolution Time - ART Average Resolution Time (ART) on mittari, joka kuvaa, kuinka kauan asiakaspalvelijat käyttävät keskimäärin yhden asiakkaan ongelman ratkaisemiseen. ART:n avulla voidaan arvioida asiakaspalvelun tehokkuutta, laatua ja asiakastyytyväisyyttä. ART:ta voidaan mitata seuraamalla asiakaspalvelijoiden työaikaa eri kanavissa, kuten puhelimessa, sähköpostissa tai chatissa. ART:ta voidaan myös verrata eri ajanjaksoihin, tiimeihin tai asiakasryhmiin, jotta voidaan tunnistaa mahdollisia kehityskohteita tai hyviä käytäntöjä. Haluatko parantaa palvelusi asiakaskokemusta? Tarkastamo on palvelumme, joka auttaa sinua kehittämään asiakaspolkuasi ja sen tuottamaa asiakaskokemusta. Näin voit kasvattaa asiakastyytyväisyyttä ja liiketoimintaasi. Tämä on helppo ja tehokas tapa saada selkeä kuva palvelusi asiakaspolusta ja sen kehitystarpeista. Teemme sinulle auditoinnin, jossa kartoitamme asiakaskokemuksen kannalta tärkeät kohdat ja ehdotamme konkreettisia toimenpiteitä niiden parantamiseksi. Lisäksi autamme laatimaan asiakaspolkukartan , joka auttaa sinua ymmärtämään ja kehittämään asiakaskokemusta myös jatkossa. Palvelumme sopii kaikenlaisille palveluille ja kaikenkokoisille yrityksille. Olitpa sitten yrittäjä, asiantuntija tai tuotevastuullinen, niin annamme sinulle suorasanaisen ja rehellisen palautteen palvelusi tilasta ja sen mahdollisuuksista. Älä jää arvailemaan, mitä asiakkaasi ajattelevat ja haluavat. Ota yhteyttä ja tilaa Tarkastamo -palvelu jo tänään!
Other Pages (9)
- Tuotteistaminen | Myyntiä helpottavaa tuotteistusta | Tampere
Parempien palveluiden asialla Parempien palveluiden asialla Parempien palveluiden asialla Oivallutamme parempien palveluiden tekemiseen ja koko asiakaspolun kattavaan asiakaskokemukseen Sovi tapaaminen Kumppanisi parempiin tuloksiin Palvelut Hyvin tuotteistettu palvelu on asiakkaan helpompi ostaa ja se tuottaa paremman asiakaskokemuksen. Samalla teet palvelustasi erottuvan ja paremmin asiakastarpeeseen vastaavan. Tämä taas on puhdasta kilpailuetua. Jkaksi Oy on palveluiden tuotteistuksen ja kaupallistamisen erikoisosaaja. Asiakasnäkökulman huomiova lähestymisemme on hyvin käytännönläheinen ja kattaa koko asiakaspolun. Teemme työtä täydellä sydämellä ja se mikä luvataan, se myös pidetään. Palveluiden tuotteistaminen Paketoidaanko palvelusi helposti ostettavaksi? Lue lisää Asiakaskokemuksen kehittäminen Laitetaanko asiakaspolkusi kuntoon? Lue lisää Koulutus ja valmennus Etsitkö herättävää puheenvuoroa tai koulutusta? Lue lisää Kaikilla palveluillamme on reilu tyytyväisyystakuumme > Jari has excellent attitude and approach to understand customer needs and find solutions to improve end-customer experience and help retailers to create capabilities to serve their end-customers in more efficient ways. Ari Ovaskainen | Ovaskainen Consulting Oy Kääritäänkö hihat? Ota yhteyttä tai sovi tapaaminen 30 min tapaaminen on helppo tapa tutustua ja hyvä tapa varmistaa, että juuri meidän osaamisemme hyödyttää sinua, tiimiäsi ja yritystäsi. Sovi tapaaminen Jari Rantala +358 50 351 8222 jari.rantala@jkaksi.fi Ota yhteyttä Lue ajatuksistamme blogista Asiakaspolku ohjaa ostamaan Tuotteistajan pikaopas Asiantuntija vai asioiden esittelijä? 1 2 3 4 5 Siirry blogeihin Jkaksi 050 351 8222 info@jkaksi.fi Yhteydenottopyyntö Etunimi Sukunimi Sähköposti Puhelin Yritys Viesti Tilaan Jkaksi uutiskirjeen sähköpostiini. Käyttöehdot ja tietosuojaseloste Lähetä Kiitos yhteydenotosta!
- Meistä | Jkaksi Oy
Kokemusta ja osaamista palvelusi menestykseen Vältä kallis kompurointi ja keskity olennaiseen Jkaksi on tuotteistuksen asiantuntija Ohjaamme yrityksiä tunnistamaan rahanarvoiset asiakastarpeet palveluiksi niin, että ne on liiketoiminnalisesti järkevää tuottaa ja toteuttaa. Intohimomme on uuden löytäminen ja paljon parempi asiakaskokemus. Ota yhteyttä Kehittämisen ammattilainen pitkällä tuote- ja palvelukehityskokemuksella Lean on lähellä sydäntäni ja uskon hyviä tuloksia saatavan nopeillakin kokeiluilla. Taustaltani löytyy yli kahdenkymmenen vuoden kokemus ICT-alalta, joista yli viisitoista vuotta uusien palveluiden parista ja asiakaskokemuksen kehittämisessä. Vahvuuksiani on kyky kuunnella ja ymmärtää asiakasyrityksen liiketoiminnan tarpeita, sekä auttaa tehokkaampien toimintatapojen löytämisessä. Asiakaspalautteiden mukaan osaan kysyä juuri ne oikeat kysymykset. Ymmärrän teknologian tuomista hyödyistä ja osaan kertoa digitalisaatiosta niin, että hyödyt ymmärtää myös ilman diplomi-insinöörin koulutusta. Koulutustaustaltani löytyy BBA ja MBA tutkintojen lisäksi tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto sekä erinäisiä muita palvelumuotoilun ja tuotekehityksen opintoja. Toimin tällä hetkellä myös Lempäälän Yrittäjien ja Lempäälän elinkeinopoliittisen yhteistyöryhmän puheenjohtajana. Kaiken ohella olen myös oldschool vaatteisiin ja moottoripyörävarusteita myyvän Ton-up St ore n verkkokauppias, joten osaamista löytyy myös verkkokaupasta sekä siihen liittyvistä oheistekemisistä. Kuten esimerkiksi sisällöntuotannosta ja yritysten sosiaalisesta mediasta. Jari Rantala +358 50 351 8222 jari.rantala@jkaksi.fi Online -kalenteri: Varaa tapaaminen Jari Rantala Jarilla (Rantala) on maaginen kyky löytää ratkaisuja vaikka pöydässä olisi hyvinkin vastakkaisia näkemyksiä. Varsinkin Lean Startup ja uusien palveluiden kehitys ovat Jarin erityisosaamisalueita. Esiintyminen on aina vakuuttavaa, oli kyseessä sitten asiakkaan tai oman yrityksen ylin johto. Jouni Petrow | Asiakaskokemusjohtaja | Elisa Oyj Liiketoiminnan kehittämisen ammattilainen vahvalla tuotteistusosaamisella Uskon tyytyväisen asiakkaan olevan yritysten paras investointi. Tekemiseni perustana on avoimuus, rohkeus, luottamus ja positiivisuus. Kokemustaustani on ICT -alalta reilun 20 vuoden ajalta, niin kaupallista kuin tekonologistakin osaamista. Olen ollut rakentamassa suomen suurimmalle teleoperaattorille uutta erottuvaa liiketoimintaa, kuten esimerkiksi älykkäitä teollisuuden-, asumisen- ja autoilun palveluita. Matkani varrelta löytyy lukuisia yritysten ja kuluttajien arkea helpottavia palveluita, sekä niiden tuottamiseen tarvittavien prosessien tehostamista- ja uusien rakentamista. Vahvuuteni on erityisesti palveluliiketoiminta ja sen kehittäminen, palveluiden tuotteistaminen ja digitaalisuuden hyödyntäminen toimialariippumattomasti. Mukaan lukien laitteiden- ja teollisuuden internetin (IoT/IoE) ratkaisut. Osaamista löytyy myös digitaaliseen markkinointiin, webbisivujen tekoon, hakukoneoptimointiin (SEO) ja kasvuhakkerointiin (Growth Hacking). Vapaalla käsissä on joko kitara, painot, moottori- tai polkupyörä. Jari Järvinen +358 50 505 4667 Jari Järvinen Jarilla on ICT -toimialan vankka kokemus. Erityisesti digitaalisaation- ja IoT- liiketoiminnan kehittämisessä. Jari on inhimillinen, rehellinen, avoin, innovatiivinen, analyyttinen ja helposti lähestyttävä ammattilainen. Rauno Vänni | Myyntijohtaja | Unikie Oy Markkinajohtajan kokemuksella ja rennolla asenteella Satojen palveluiden ja toimintamallien kehittäminen on opettanut meidät palvelukehityksen- ja tuotteistamisen osaajiksi. Olemme työskennelleet Suomen suurimmalle teleoperaattorille Elisalle ja sen sadoille kotimaisille yritysasiakkaille. Reilun 25 vuoden ICT-toimialan muutos ja nopea markkinan kehitys on antanut meille parhaat mahdolliset käytännön opit teorian lisäksi. Meillä on toimivat menetelmät, niin palveluiden kuin liiketoiminnan käytännön kehittämiseen. Intohimomme on auttaa etenkin pieniä- ja keskisuuria yrityksiä kehittämään parempia palveluita sekä viemään liiketoimintaansa eteenpäin. Jkaksi paketoikin kaiken keräämäämme palvelukehitysosaamisen kotimaisten yritysten saataville. Markkinajohtajan tietämys ja kokemus on nyt todella helposti sinunkin hyödynnettävissä. Katso palvelumme
- Konsepti- ja palvelukehittäminen | Jkaksi Oy
Asiakastarve on hyvän palvelun perusta Tiedätkö kannattavimmat askeleet palvelusi kehittämiseksi? Tunnista asiakastarve j2 Sparraamo on ratkaisu asiakastarpeen ja palveluidean selkeyttämiseen Tutustu konsepti- ja palvelukehityspalveluumme > Ideat kannattaviksi ilman turhaa työtä Tiedätkö kuka on asiakkaasi ja ratkaiseeko palveluideasi hänen ongelmansa? Ymmärtääkö asiakkaasi mitä on ostamassa? Tiedätkö mistä tavoitat asiakkaasi? Väärät olettamukset, tiedon puute ja ympäriinsä säntäily hukkaa resursseja ja tappaa hyvänkin idean tehokkaasti. Autamme yritystäsi tiivistämään idean ja todentamaan olettamukset. Saat tuloksia jo parissa viikossa ja kassavirran liikkumaan oikeaan suuntaan. j2 Sparraamo on palvelumme, joka auttaa saamaan ideat kannattavaksi liiketoiminnaksi. Ilman hukkaan heitettyä rahaa ja aikaa. Tutustu palveluun Sparraamo selkeyttää ideat palveluiksi Sparraamossa selkeytät asiakastarpeen ja kehität hyödyllisen palvelun Sparraamo on työpajamuotoinen, valmentava sukellus palveluusi, jonka avulla jäsennät ajatuksesi ja puristat ideasi asiakasta kiinnostavaksi palveluksi jopa puolessa päivässä. Samaistutko tilanteeseen? Et tiedä mistä aloittaa tai miten aloitat. Haluat tietää miltä palvelu näyttää ulkopuolisen silmin. Et ole varma onko palvelu riittävän selkeä, jotta se ymmärretään oikein. Olet kiinnostunut kuulemaan löytyykö selkeitä ostamisen esteitä. Et oikein tiedä mikä ongelma on tai osaa jäsentää sitä. Kaipaat ulkopuolista näkemystä ja palautetta. Jos vastasit yhteenkään yllä olevista kysymyksistä kyllä, niin Sparraamo voi olla ratkaisu ongelmaasi. Kenelle Sparraamo sopii? Sparraamo on tarkoitettu yrittäjille, asiantuntijoille ja tuotevastuullisille, jotka haluavat saada selkeän kuvan palvelunsa ytimestä, kohderyhmästä ja seuraavat askeleet jatkokehitykselle. Sparraamon työkieli on suomi, murteet huomioiden. Mitä saat Sparraamosta? Ideoiden selkeytys nopeuttaa etenemistä ja antaa paremmat lähtökohdat varsinaiselle toteutukselle. Ymmärrät paremmin palvelusi hyödyt asiakkaan näkökulmasta ja kuka sitä voisi käyttää. Löydät uuden näkökulman ja saat oivalluksia, jotka auttavat sinua eteenpäin. Pääset kiinni ongelmasi juurisyihin. Sparraamon hinta Sparraamon saat hintaan 1 950 € + alv. Sinun aikaa se ottaa maksimissaan vain puoli päivää. Hintaan sisältyy tarvittaessa matkat, mikäli perille pääse julkisilla, eikä edellytä yöpymistä. Sparraamo voidaan toteuttaa myös etänä. Tyytyväisyystakuu Mikäli et ole tyytyväinen lopputulokseen, emme myöskään näe tarpeelliseksi veloittaa turhasta. Palveluihimme sisältyy reilu tyytyväisyystakuumme > Sparraamo Sparraamossa saadaan ideat syntymään, selkeytymään ja jäsennettyä ne toteutuskelpoisiksi uusiksi palvelulähdöiksi. 1 950 € Kiinnostuitko? Varaa maksuton 30 min alkukartoitus. Varaa kartoitus Innovaatisetelillä hankit meiltä osaamista Jos sinulla on uusi tuote- tai palveluidea ja tunnistat sille potentiaalia kansainvälisessä markkinassa, niin voit saada avustusta sen kehittämiseen tarvittavaan työhön. Sillä voit ostaa osaamista ja tietoa mitä sinulta ei löydy. Inn ovaatioseteli 4 500 euro a Hakemuksen käsittelee ja myöntää Business Finland. Innovaatioseteli käy asiantuntijapalveluihimme kuten idean konseptointiin, kokeiluun, kehittämiseen ja tuotteistamiseen. Lisää innovaatiosetelistä Asiakasymmärryksellä asiakastarve palveluideaksi, konseptiksi ja ratkaisuksi Ongelman tai tarpeen tunnistaminen on kaiken palvelukehityksen lähtökohta. Palvelumuotoilun menetelmät, joista esimerkkinä alla kuvattu tuplatimanttimalli, ovat hyviä käytäntöjä systemaattiseen palvelukehitykseen. Asiakasymmärryksen kautta löydetään todelliset ratkaisunarvoiset ongelmat, jonka jälkeen määritetään tarkalleen mitkä niistä halutaan ratkaista. Priorisoinnin jälkeen kehitetään ratkaisumalleja siitä miten ongelma on ratkaistavissa. Mallien pohjalta tehdään tarvittavat kokeilut iteroiden ja myös oletettuja käyttäjiä tai asiakkaita osallistaen. Näin saadaan todellista tietoa kehityksen tueksi ja päästään etenemään monia perinteisiä palvelukehitysmalleja nopeammin. Tämä taas tarkoittaa selvää rahansäästöä ja lyhempää aikaa saada palvelu markkinaan. Palvelukonseptointi - Palvelukehitys - Asiakasymmärrys - Palvelumuotoilu Mikä tekee palvelusta myyvän ja halutun? Hyvän palvelun tunnistaa usein siitä, että se tuottaa käyttäjälleen arvoa. Se helpottaa jollain tavoin käyttäjän arkea ja muuttaa käyttötottumuksiamme aiempaa helpommaksi. Se voi myös kohentaa käyttäjän sosiaalista arvoa yhteisössä. Usein palvelu vastaa myös arvomaailmaltaan käyttäjän arvostamia arvoja. Oleellisinta on tunnistaa palveluidean arvo asiakkaalle. Seuraavaksi millaiset kasvun edellytykset palvelulle on olemassa ja mitä pitää tapahtua tai toteutua, jotta kasvu ylipäätään on mahdollista. Yksi tapa todentaa idean elinkelpoisuus ja asiakasta kiinnostavuus on nopea kokeilu, eli MVP -testillä (Minimum Viable Product). Arvon todentaminen voidaan tehdä pienin kokeiluin ja esimerkiksi osallistamalla asiakas palveluidean kehitykseen. Tämä kannattaa tehdä ennen kuin aletaan investoimaan enempää palvelukehitykseen tai palvelun varsinaiseen lanseeraamiseen ja tuotantoon. Ongelman, asiakastarpeen ja asiakasarvon todennettua, on ratkaisun kehittäminen paljon helpompaa. Näiden kysymysten avulla vahvistat palveluideasi elinkelposuutta Onko asiakastarve todennettu ja todellinen? Vai onko tarve kuvitteellinen? Kuka hyötyy? Oma innostus ja todellinen hyöty voi joskus sotkeutua. Tunnista ajoissa kumpaa se on. Tuoko palveluideasi asiakkaalle mitään lisäarvoa? Asioiden lisääminen on helppoa. Lisäarvon luominen on suurempi haaste. Millä tavoin tarjoat uutta ja mitattavaa lisäarvoa asiakkaalle? Onko olemassa helpompi toteutustapa? Usein ratkaisut ovat yksinkertaisia. Ongelmat kuvitellaan suuremmiksi kuin ne todellisuudessa ovat. Ylireagointi tulee usein kalliiksi. Muutatko käytösmalleja tai käyttötottumuksia? Jos mikään ei muutu, niin teetkö vain jostain kopion ja jonka ainoa kilpailutekijä on hinta. Hyvä palveluidea on puoliksi valmis. Anna meidän selkeyttää ajatuksenne aina toimivaan palvelukonseptiin ja tulokseen saakka. Selkeytä palveluideasi Miten eteenpäin? 1. Ota yhteyttä Sovitaan etätapaaminen tarpeenne kuulemiselle. 2. Yhteistyöehdotus Esittelemme yhteistyöehdotuksen ja katsotaan vastaako se tarvetta. 3. Aletaan hommiin Sovitaan käytännön askeleet ja lähdetään liikkeelle. Ota yhteyttä