Etsi sivustolta
50 items found for ""
Blog Posts (41)
- Nordic Business Forum 2024 sai jälleen ajattelemaan
Metsästä kitkaa. Jokaiseen kitkaan löytyy ratkaisu. Näinhän sitä sanotaan, että parhaan asiakaskokemuksen saa poistamalla kitkan palvelun käytöstä. Sama pätee ostopolkuun. Pitäisi etsiä niitä paikkoja missä on eniten asiakkaan kannalta kitkaa ja poistaa se. Tästä aiheesta myös Steven Van Belleghem puhui reilu viikko sitten vuosen 2024 Nordic Business Forumissa . Samassa puheenvuorossa otettiin hyvin esille muitakin tämän päivän asiakaskokemukseen liittyviä seikkoja. Kuten se, että huipputuotteestakin tulee tavanomainen kun sitä käytetään päivittäin. Esimerkiksi palvelumielessä Spotify on todella cool, se ei vaan enää tunnu siltä. DVD ja videovuokramoajan jälkeen Netflix oli käänteen tekevä ja palveluna se on edelleen huippuluokkaa, myös käyttäjäkokemuksena. Silti vähitellen kun se on valunut arkeemme, palvelu on alkanut tuntua kalliilta, eikä sieltä löydy edes mitään katsottavaa. Siis vaikka palvelussa on jo Suomessakin yli 2100 eri nimikettä valittavana. Palveluiden tultua osaksi arkeamme, niistä on tullut tavanomaisia. Ne jotka erottautuvat, poikkeavat aina tavanomaisesta. Miten siis ylläpitää sitä wow-tunnetta? NBF2024, Steven Van Belleghem - Customer-focused Leadership in a Digital World Pari muuta nostoa Stevenin puheenvuorosta: Asiakaskokemus tekee erottautuvuuden, ei teknologia Say YES more: Ymmärrä asiakkaan tarve ja viesti se asiakkaalle. Luo kulttuuri, jossa voidaan sanoa kyllä useammin (Hyvätkin) ideat saa tapettua Excelillä todella nopeasti Älä kysy miten asiakkaat saadaan uskollisemmaksi yrityksellesi, vaan miten voit olla itse uskollisempi asiakkaallesi? Belleghem päätti puheenvuoronsa hyvään kitkan poistamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen liittyvään haasteeseen: Mitä sinä tulet tekemään erilailla sadalle seuraavalle asiakkaallesi? Kohtuuton vieraanvaraisuus? Muita omalle kohdalle osuneita puheenvuoroja olivat mm. Will Guidara - Customer Experience as an Unfair Competitive Advantage ja Chris Voss - Negotiation Tactics for Business Leaders. Will Guidaran ajatus ”Unreasonable hospitality” on kaikkiaan jotain sellaista, mitä meillä Suomessa ei olla totuttu tekemään. Olla asiakkaan kannalta niin vieraanvarainen, että se tuntuu järkevästi (ja excelin kautta) ajatelevalle täysin älyttömältä. Nämä on silti niitä tekoja, jotka asiakas muistaa. Ei tehdä kokemusta, vaan elämystä. Asiakas ei välttämättä muista minkä aterian hän milloinkin ravintolassa söi, mutta hän muistaa miltä hänestä silloin tuntui. Guidara kertoi tästä parikin esimerkkiä oman Eleven Madison Park ravintolansa kautta. Kyseinen ravintola on valittu maailman parhaaksi ravintolaksi ja se on maailman ensimmäinen kasvisruokaan keskittyvä kolmen Michelin tähden ravintola. TLDR; Guidara oli kuullut yhden fine dining matkailua tehneen pöytäseurueen puhuvan siitä, että he eivät olleet koko matkansa aikana syönyt aitoa NY hot dogia, vaikka olivat käyneet useissa hienoissa ravintoloissa. Hän päätti hakea korttelin kulman hodarikioskista 2 dollarin hodarin, vei sen keittiöönsä ja pyysi Michelin kokkia tekemään siitä annoksen. Kokki teki työtä pyydettyä ja Guidara toimitti hot dogin seurueelle talon tervehdyksenä. Seurueen reaktio tähän yllätykseen oli ollut uskomattoman innostunut. Edellisen lisäksi heillä talo tarjoaa shampanjat kaikille ravintolassa kosineille ja he saavat myös kilistelyyn käyttämäntä Tiffany & Co lasit mukaansa. Ravintola oli myös järjestänyt yllätyksenä Espanjalaiselle asiakasperheelle pulkkaretken Cenral Parkiin, kun olivat huomanneet lasten nähneen lunta ensimmäisen kerran. Poistuessa ovella odottu Uber, jonka takaluukussa kaksi pulkkaa ja termarillinen kuumaa kaakaota. Nuo ovat vain esimerkkejä siitä, miten pienellä summalla suhteessa asiakkaan maksamaan laskuun voidaan viedä kokemus pykälän korkeammalle tasolle. Lisätä hieman taikaa asiakkaan vierailuun Penn & Tellerin Teller on sanonut aika kuvaavasti “Sometimes magic is just someone spending more time on something than anyone else might reasonably expect.” Sillä ei ole väliä kuinka hyvä sinun tuote tai brändi on. Aina tulee joku, joka tekee asian paremmin. Ainoa kilpailuetu tulee (ravintola-alalla) vieraanvaraisuuden kautta. Tämä tuo lojaaliutta ja varmistaa jatkuvuuden. Samalla tämä on Will Guidaran näkemyksen mukaan ainoa oikea tapa tehdä bisnestä. Juuri niin, mielummin kuin kyllä Chriss Vossin kohdalla puheenvuoron ytimen voisi tiivistää ajatukseen, että sillä miten me valitsemme kohdata ihmisen on vaikutusta lopputulokseen. Jos haluamme ymmärtää mitkä hänen syyt ja vaikuttimet ovat, pystymme myös paremmin vastaamaan niihin tarpeisiin. Neuvottelutilanteessa tavoite ei ole saada ihmistä sanomaan kyllä, vaan ”that’s right”. Idea tämän taustalla on "kyllä" sanan varauksellisuus. Siihen liittyy myös usein jokin koukku. Jos sanot myyntimiehelle kyllä, todennäköisesti huomaat ostaneesi jotain. Jos sanot yhdistyksen kokouksessa kyllä, oletkin vastuullinen jostain jne. Sillä, että sanot "kyllä" on usein jokin hinta. Siksi ein sanominen tuntuu turvallisemmalta. Tässä on myös syy siihen, miksi neuvottelutilanteessa vastapuoli onkin parempi saada sanomaan jotain muuta ja yksi hyvä on "juuri näin". Miten sitten asiaa voi lähestyä? Yksi tapa on miettiä miten ihmisen saa sanomaan ei. Voss kertoi yhtenä esimerkkinä tästä Gergetownin "ei scriptin". Siinä he vaalien yhteydessä testasi kahta eri lähestymistä. Toinen oli perinteinen malli johon kuulija voi vastata kyllä, toinen taas hieman kiertäen esitetty "have you given up on...?". Lopputuloksena jälkimmäinen tapa jossa ihminen saatiin sanomaan ei, oli 25% tehokkaampi. Chriss Vossin puheenvuoro oli mielestäni erittäin hyvä ja täynnä vinkkejä neuvotteluihin. Alla pari nostoa kuullusta: Ymmärsitkö mitä toinen osapuoli kertoi? Tuntuuko hänestä siltä, että sinä ymmärsit? Ennen kuin olet eri mieltä, kerro miten näet toisen osapuolen asiasta ajattelevan Be the difference in the peoples lives Olen lukenut Chris Vossin ”Never Split the Difference kirjan jo aiemmin (ja kirjoitin tänne linkkariinkin siitä) ja voin suositella kaikille. Hyvä kirja ja avaa hyvin ajatuksia onnistuneeseen neuvotteluun. Mitä NBF2024 lopulta antoi? NBF2024 oli puhujien kannalta jälleen onnistunut ja ajatuksia herättävä. Näin etänä mukana olleelle kun tuo on se ainoa mistä voi jotain sanoa, paikan päällä varmasti näkee asiat vielä erilailla. Minulla suurin syy videon kautta osallistumiseen on ollut budjetti, mutta ehkä jonain vuonna vielä tulee lähdettyä paikan päällekin aistimaan tunnelmaa. Olen osallistunut näihin puhtaasti sisältöpohjalta ja tarkoituksena saada uusia ajatuksia, sekä löytää tuoreita kulmia ajatteluun. Näissä tapahtuma on aina onnistunut hyvin. Samalla on ollut hyvä paikka huomata ero maailmanluokan hyvän puhujan ja kotimaisen hyvän puhujan välillä. Ero on vielä toistaiseksi valtava, vaikka toki Suomestakin hyviä puhujia löytyy. Ensi vuoden NBF2025 puhujat ovat jälleen maailmanluokkaa (mm. Rick Rubin ja Simon Sinek), joten enköhän sinnekin vähintään videon kautta osallistu. Jkaksi Oy on tuotteistuksen ja asiakaskokemuskehittämisen asiantuntijayritys, jolta saat niin näkemyksiä kuin vinkkejä liiketoimintasi solmukohtien avaamiseen. Usein myös pienillä asioilla saadaan aikaan isoja tuloksia. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä tai varaa suoraan aika kalenteristani .
- Mistä asiakasarvo muodostuu?
Myynnistä ja myynnin kehittämisestä puhuttaessa painotetaan usein asiakkaan saamaa arvoa. Sitä mitä arvoa tarjottu palvelu asiakkaalle tuottaa. Arvo pitäisi kyetä kuvaamaan asiakkaalle niin, että hän ymmärtää mitä kaupat tehtyään saa ja mitä hän siitä hyötyy. Mutta miten se asiakasarvo sitten muodostuu ja mistä asiakkaan kokemasta arvosta puhuttaessa on kyse? Arvo ja hyöty Asiakasarvoa miettiessä on hyvä asettua hetkeksi asiakkaan asemaan ja esittää kysymys: "jos mä tämän maksan, niin mitä saan?". Tämä on ihan hyvä harjoitus tuotteistusmielessäkin, koska asiakkaan pitää ymmärtää mitä on ostamassa. Mitä konkreettisesti olet tarjoamassa ja miten se auttaa asiakkaan ongelman tai tarpeen ratkaisemisessa? Arvoon liittyy olennaisesti myös uhraus, eli mitä asiakkaalta odotetaan. Toinen hyvä kysymys onkin, että mikä on saatu hyöty verrattuna tehtyyn uhraukseen? Uhraus tässä yhteydessä voi olla esimerkiksi maksettu hinta, koko projektiin käytetty aika, tai molemmat. Asiakkaan kokeman arvon pitää kuitenkin aina olla suurempi kuin uhraus. Asiakasarvon elementit Tiivistettynä asiakkaan kokema arvokokemus syntyy pääasiassa kolmesta elementistä: Toiminnallisesta arvosta Taloudellisesta arvosta Tunnearvosta Kaikki nämä arvon elementit on jollain tavalla saatava selkeästi viestittyä asiakkaalle, tai keskustelu kääntyy ennen pitkää pelkästään hintaan. Arvo on myös erottautuvuutta ja jos et erotu positiivisessa mielessä kilpailijoistasi, hinta on ainoa millä asiakas voi eron toisiin tehdä. Asiakasarvon muodostumista voi myös ajatella hieman laajemmin, jolloin mukaan otetaan neljäs elementti, eli symbolinen arvo. Asiakasarvon neljä elementtiä: Toiminnallinen arvo on jotain mitä asiakkaan näkökulmasta teet kilpailijoita paremmin. Se voi olla käytön helppoutta, teknistä edelläkävijyyttä tai vaikkapa parempaa laatua. Taloudellinen arvo on yksinkertaistettuna asiakkaan saama hintamielikuva. Käytännössä tämä viestii myös sitä mihin palveluasi tai tuotettasi verrataan. Hyvä hinta-laatusuhde on yksi taloudellisen arvon ilmentymistä. Mikä on asiakkaan saama hyöty vs. uhraus, eli mitä hän saa verrattuna vaivaan? Tunnearvo syntyy asiakkaan saaman mielikuvan pohjalta. Tunnearvon syntymiseen vaikuttaa kaikki se mitä asiakas kokee palveluusi tai tuotteeseesi liittyen. Tunnearvoon voidaan vaikuttaa esimerkiksi palvelumuotoilulla, käyttökokemuksen kehittämisellä kuin myös yrityksesi brändimielikuvalla. Symbolinen arvo (symboliikka), joka tarkoittaa yleisesti asiakkaan saamaa merkityksellisyyttä. Merkityksellisyys voi näkyä statuksen parantumisena, parempana valintana ympäristönäkökulmasta tai esimerkiksi oman ajatusmaailman viestimisenä. Näistä neljästä symbolinen arvo on oma suosikkini ja samalla se, mitä ei voi niin sanotusti aina järjellä selittää. Symbolinen arvo on myös varmuutta, eli mitä ostajasta ajatellaan jos hän valitseekin sinun palvelun toisen sijaan. Tämä on se klassinen "kukaan ei ole saanut potkuja ostettuaan IBM:ää" tilanne. Tällä tarkoitetaan tilannetta, jossa valitaan tunnettu ja iso toimittaja pienen ja tuntemattoman sijaan. Tavallaan ulkoistetaan riski epäonnistumisesta, koska isoon ja tunnettuun pitäisi pystyä luottamaan. Yhtenä esimerkkinä symbolisesta arvosta voisin ottaa myös erään jääkiekkojoukkueen tukiverkoston pakettimyynnin. Peruspakettiin kuului otteluliput ja näkyvyys verkkosivuilla, hieman hintavampaan pakettiin näiden lisäksi yrityksen nimen näkyminen erätauolla kentän videokuutiolla. Hintavamman paketin oston perusteeksi riitti se, että yrityksen nimi näkyi siellä kuutiolla ja vain siitä syystä, että yrittäjästä itsestään tuntui mukavalta nähdä se nimi siellä samalla kun istui katsomossa odottamassa seuraavan erän alkua. Tätä voidaan kutsua myös myynnin siksi salaiseksi ainesosaksi. Omalla tavallaan symbolinen arvo meneekin yksiin myynnin psykologian kanssa ja osuu kohtaan egon heikkous. Olemme persoja kehuille ja huomiolle, vaikka sitä emme aina myönnäkään. Asiakas ostaa aina arvoa Myynnissä halutaan puhua asiakkaan ongelmien ja tarpeiden ratkaisemisesta, oikean hinnan löytämisestä tai hyvästä osuvuudesta kohderyhmään. Kaikki nämä ovat tärkeitä, silti loppujen lopuksi asiakas ostaa aina arvoa. Ei hintaa tai edes tuotetta. Jos palvelusi tarjoaa hyvän vastineen sille uhraukselle mitä hän mielestään tekee, antaa se myös mahdollisuuden parempaan katteeseen. Nyt kun teet myyntispiikkiäsi tai palvelusi tuotteistamista, onkin hyvä miettiä hetki miten viestit sen asiakasarvosta. Miten tarjoamasi palvelun toiminnallinen arvo, taloudellinen arvo ja tunnearvo toteutuu tai näkyy asiakkaan arjessa? Jos kiinnostuit tuotteistuksesta tai siitä miten sillä voit vaikuttaa positiivisesti hinnoitteluusi, ota yhteyttä tai varaa suoraan aika kalenteristani .
- Asiakas ostaa aina arvoa
Luit oikein. Asiakas ostaa arvoa. Aina. Sitä voi ajatella asiakkaan ostavan tuotteen, palvelun tai jopa hintaa, mutta lopulta kyse on aina arvon tuottamisesta. Siitä, mikä on kyseisen asian arvo asiakkaalle ja miten se vie häntä kohti haluaamaansa päämäärää. Kuntosalikorttia ei osteta vain siksi, että voidaan mennä kuntosalille. Se ostetaan siksi, että halutaan esimerkiksi parempi lihaskunto, onnistua painonhallinnassa tai lisätä muuten omaa hyvinvointia. Jos taas kuntosalisi ei erotu markkinasta, lähes ainoa tapa asiakkaalle tehdä valinta on salikortin hinta. Sama asiakasarvon tuottamiseen pohjautuva ajattelu pätee muihinkin toimialoihin. Jos pidät kivijalkamyymälää, minkä lisäarvon se fyysinen myymälä asiakkaalle tuottaa? Jos tarjooma hintoja myöden on sama kuin verkossa, miksi hän näkisi vaivan saapua paikanpäälle? Mikäli tarjoomasi on taas sama kuin ulkomaisilla verkkokaupoilla, miksi asiakas ostaisi sinulta? Varsinkin kun useimmiten samoja tuotteita saa ulkomailta jopa edullisemmin ja yhtä nopeasti. Asiakasarvon muodostajat Asiakasarvon muodostumisen voi ajatella parillakin tavalla. Yksi ja tutumpi tapa on ehkä ajatella sitä eri neljän asiakkaan kokeman arvonmuodostajan kautta: Toiminnallinen arvo Taloudellinen arvo Tunnearvo Symbolinen arvo Tällä kertaa arvonmuodostusta lähestytäänkin uuden tuotteen tai tuotealueen määrittelyn kautta, jolloin keskusteluun tulevat: Perusarvo. Perusarvolla tarkoitetaan niitä asioita, jotka ovat välttämättömiä toteutukselle. Perusarvo on edellys keskusteluun. Jos asiakas tarvitsee sukkia, hänelle on turha myydä takkia. Lisäarvo. Tällä tarkoitetaan niitä syitä, miksi asiakas valitsisi juuri sinut ja sinun palvelusi. Ne asiat, jotka erottavat sinut positiivisessa mielessä niistä muista. Miltä sinun palvelu tai yhteistyö kanssasi saa asiakkaasta tuntumaan? Jos et tuota mitään lisäarvoa tai erotu, ainoa erottautumiskeino on hinta. Tulevaisuuden arvo. Mitä voit luvata tulevaisuudesta, jos asiakas tarttuu ehdotukseesi? Autatko häntä uudistumaan, mahdollistatko uutta liiketoimintaa vai onko edessä huoleton tulevaisuus? Apple lupaa tuotteilleen pitkän elinkaaren, millä perustellaan hintaa. HBO Max taas lupasi ensitilaajille ikuisesti -50% hinnoista. Miltä tulevaisuus asiakkaanasi näyttää? Nämä kaksi ajattelua ei kuitenkaan poissulje toisiaan. Kyseessä on paremminkin saman asian lähestyminen eri kulmasta. Olen kirjoittanut noihin ylempään neljään arvoon liittyen oman blogin, joka löytyy tuolta: Mistä asiakasarvo muodostuu? Otetaan vielä yhdeksi esimerkiksi perinteinen grillikioski. Grillillekään ei pääsääntöisesti riitä pelkkä olemassa olo. Myös tarjonnan (ml. laadun), eli sen perusarvon, pitää olla kunnossa. Tämän jälkeen aletaan miettimään lisäarvon tuottamista, kuten vaikka erottautumista ja sitä miltä se grillillä asioiminen asiakkaasta tuntuu ja mitä tunteita kyseisen paikan asiakkaana olemiseen liittyy. Jos perusarvo ei täyty, eli myytävä tuote ei tee tai ole sitä mitä pitäisi, ei myöskään ole edellytyksiä keskusteluun. Siis siihen myyntiin tai myyntimahdollisuuksiin. Grillin tapauksessa perusarvoksi voisi ajatella niiden normaalien grillituotteiden saatavuutta. Kuten nyt moni jo oivaltaa, sekään ei pelkästään riitä menestymiseen tai hyvään myyntiin. Paitsi poikkeustapauksissa. Mukaan pitää saada se lisäarvo ja erottautuminen. Sitä taas voi olla erityisen hyvät grilliruuat, hieno miljöö tai älyttömän hyvä asiakaspalvelu. Markettitason eineksillä koottu sieluton hampurilainen saattaa toimia joillekin, ei sillä silti menestystarinaa rakenneta. Sijaintikin on lopulta toissijainen (vaikkakin osaltaan merkityksellinen), jos se on vain asiakkaiden saavutettavissa. Tästä hyvänä muistutuksena lopulta aika syrjässä sijaitseva Vaakon Nakki Tampereen Pispalassa, ison tien varrella oleva Grill Room Hankasalmella ja Hämptown Burger Hämeenlinnan linja-autoasemalla. Varmista siis tuottamasi arvo asiakkaalle ja nimenomaan asiakkaan näkökulmasta. Se kun voi olla eri kuin oma näkökulmasi asiaan. Kun lähdet miettimään asiaa oman yrityksesi kannalta, alla on pari kysymystä jotka kannattaa ensimmäisenä tehdä. Nämä kysymykset ovat samalla myös tuotteistuksen peruskysymyksiä, joten samalla saat eväitä siihenkin puoleen. 👉 Mitä odotuksia tuotteellesi on, mitä hän toivoo tapahtuvan ostettuaan? 👉 Mihin tuotettasi verrataan? 👉 Miksi hän ostaisi sinulta kilpailijan sijaan? Jos kiinnostuit tuotteistuksesta tai siitä miten sillä voit vaikuttaa positiivisesti hinnoitteluusi, ota yhteyttä tai varaa suoraan aika kalenteristani .
Other Pages (9)
- Tuotteistuskoulutus ja valmennus | Jkaksi Oy
Jkaksi koulutukset Aiheina tuotteistaminen, asiakaspolku sekä asiakaskokemus Tilaa koulutus Käytännönläheistä valmennusta rennolla otteella Koulututamme ja valmennamme yrityksiä, yhteisöjä sekä elinkeinokehittämisen toimijoita, jotka tarjoavat palveluitaan mikro- ja pk-yrityksille. Toimialalla ei ole merkitystä, vaan se mitä tavoitellaan. Eli niillä halutuilla tuloksilla. Koulutukset perustuvat käytännön kokemuksiin, joita täydennetään esimerkeillä maailmalta sekä yleisesti hyväksi havaituilla opeilla. Koulutustemme aiheina ovat tuotteistaminen, asiakaspolku, asiakaskokemuksen kehittäminen sekä verkkokauppa. Tavoitteena kaikilla näillä on oivalluttaa kuulija keinoihin, joilla lisätä myyntiä ja helpottaa asiakkaan ostamista. Tilaa koulutus Sparraamo selkeyttää ideat palveluiksi Ryhmävalmennukset ja koulutukset Hinnoittelumallimme on selkeä, eikä sisällä piilokustannuksia. Osallistujamäärä ei vaikuta hintaan ja se sisältää kaikki meidän puolen kulut, myös ne matkakulut. Yli 200 km päässä Tampereelta pidettävien koulutusten hintoihin lisätään 10%. Keynote on oiva startti niin kehityspäivään kuin osaksi aamu- tai iltapäiväkahveja. Parituntisella saadan jo hyvä sukellus aiheeseen ja ajatuksia liikkeelle. Puolen päivän koulutus mahdollistaa jo käytännön tekemistä ja liikettä kehittämiseen. Kaikki koulutuksemme ovat suomenkielisiä ja voidaan pitää paikanpäällä tai etänä. Paikanpäällä pidettäviin koulutuksiin meiltä löytyy tila Lempäälästä, tai vaihtoehtoisesti ne voidaan pitää teidän omissa tiloissanne. Keynote Max. 45 min 690 € Parituntinen Max. 2h koulutus 990 € Puolipäivä Max. 3h valmennus 1 590 € Linkkejä artikkeleihin pitämistämme koulutuksista ja valmennuksista: Tuotteistamiskoulutus - O mistajanvaihdosmarkkinat > Sparraamo selkeyttää ideat palveluiksi Henkilökohtainen valmennus Ideat jalostuvat ja uudet kulmat toimintaan löytyy helpommin, kun on joku kenen kanssa pallotella ajatuksia ja saada ulkopuolisen näkemystä tekemiseen. Meiltä saat henkilökohtaista valmennusta ja sparrausta niin uuden idean edistämiseen, tuotteistamiseen kuin oman liiketoiminnan yleiseen kehittämiseenkin. Henkilökohtaisen valmennuksen aiheita voi olla muun muassa tuottaistaminen, uuden palveluidean kehittäminen, kaupallistaminen, myynnin kehitys tai nettisivujen kehittäminen myyvemmäksi. Henkilökohtaista coachingia on mahdollista saada kolmessa eri aikataulussa, oman tilanteesi mukaan. Jos haluat kuulla lisää tai sopia toisenlaisesta valmennuskokonaisuudesta, ota yhteyttä ja jutellaan lisää. Business Sparraus on yksi 1,5 tunnin ajatuksia kirkastava ja uusia kulmia avaavaa tapaaminen valitsemastasi aiheesta etänä tai kasvotusten. Kasvu 3kk on nopea, kvartaalin mittainen sukellus yhteen tai useampaan aiheeseen. Tämä sisältää kolme 1,5 tunnin tapaamista etänä tai kasvotusten. Kasvu 6kk on sinulle, joka haluat pidempikestoista tukea tekemiseen. Valmennuksessa voidaan keskittyä yhteen aiheeseen, tai edetä palvelun ja tarpeen kehittyessä useampaan. Valmennus koostuu kuudesta 1,5 tunnin tapaamisesta etänä tai kasvotusten. Teemme myös tutkintoihin ja opintoihin liittyvää mentorointia ja Jari rantalan löydät esimerkiksi Opineon mentoripankista. Hinnoittelumallimme on selkeä, eikä sisällä piilokustannuksia. Valmennus voidaan pitää kasvotusten tai etänä. Hinta sisältää kaikki meidän puolen kulut, myös ne matkakulut. Yli 200 km päässä Tampereelta pidettävien koulutusten hintoihin lisätään 10%. Business sparraus 90 min tehovalmennus valitsemastasi aiheesta 189 € Kasvu 3kk 3kk henkilökohtainen valmennus 575 € Kasvu 6kk 6kk henkilökohtainen valmennus 875 € Kokemuksia Jari Rantalan mentoroinnista voit lukea linkin takaa She's Got This - mentorointihanke Päädyin kysymään Jaria mentoriksi, koska halusin jonkun lähellä Lempäälässä toimivan yrittäjän, ja Jari tuli ensimmäisenä mieleen – todennäköisesti siksi, että hänen tietynlainen "no bullshit" -suoruutensa oli tehnyt minuun jossain kohtaa vaikutuksen. Paula Erkintalo - TellWell translations
- Palvelun tuotteistaminen poistaa oston esteet | Jkaksi Oy
Tuotteistaminen poistaa oston esteet Ymmärtääkö ja kiinnostuuko asiakas siitä mitä tarjoat? Onko se helppo ostaa? Tuotteista palvelusi j2 Tuotteistamo on ratkaisu palvelun tuotteistusongelmiin Tutustu tuotteistuspalveluihimme > Tuotteistus tuo myyntiin kannattavuutta Yleinen myytti on, että hyvä tuote tai palvelu myy itse itsensä. Ikävä kyllä se ei pidä paikkaansa kuin erittäin harvoissa tapauksissa. Tässä kohtaa tuotteistaminen tulee apuun. Hyvä palvelu on kaiken ydin. Tämän lisäksi asiakkaan pitää myös ymmärtää mitä on ostamassa ja miten se ratkaisee hänen tarpeen. Tehdä jostain hieman epäselvästä kristallin kirkasta. Tuotteistaminen helpottaa asiakkaasi ostamista ja saa myynnin kulkemaan. Samalla se tekee myytävästä helposti löydettävän ja säästät merkittävästi myös asiakashankintakuluissa. j2 Tuotteistamo on palvelumme, joka paketoi palvelusi ennen kaikkea myyväksi, asiakkaan ymmärtämään muotoon ja asiakastarvetta vastaavaksi. Palvelun tuotteistus Tuotteistamo tuotteistaa palvelun helpoksi ostaa ja myydä j2 Tuotteistamon palvelut Palveluiden tuotteistaminen ja valmennus: Yhden palvelun tuotteistus Helppo tapa lähteä liikkeelle. Soveltuu esimerkiksi kärkipalvelun tuotteistamiseen. 4 950 € Lue lisää Tuotevalikoiman päivittäminen Palvelukatalogin läpikäynti useammalle kuin yhdelle tuotteelle tai palvelulle. 3 000 - 6 000 € Lue lisää Yksilö- ja ryhmävalmennus Tehokas koulutus rennossa hengessä ja tiukasti asiassa. esim. 950 € / puolipäivää Lue lisää Myös yksilöllisesti rakennetut tai laajemmat kokonaisuudet onnistuu. Ota yhteyttä ja tehdään sinulle sopiva kokonaisuus. Kaikki sivustolla esitetyt hinnat ovat alv.0% hintoja. Tuotteistamalla helpotat asiakkaan ostamista Tuotteistamisen tehtävänä on saada jostain epämääräisestä ymmärrettävää ja selkeää. Tuotteistaminen voidaan jakaa kahteen osaan. Mitä tapahtuu ennen ostoa (lupausvaihe) ja mitä sen jälkeen (lunastusvaihe). Lupausvaihe vastaa: minkä asiakkaan ongelman ratkaiset mitä palvelusi sisältää ja mitä se ei sisällä mikä on asiakaslupauksesi mitä se maksaa miten sen voi ostaa Käytännössä lupausvaiheessa keskitytään markkinoinnin ja myynnin kannalta oleellisiin asioihin. Kun nämä on kunnossa ostamiselle ei ole esteitä ja tuotteistus toimii. Palvelun tuotteistaminen Tuotteistaminen - miksi, mitä ja miten? Tuotteistaminen tarkoittaa yksinkertaisesti tapaa muuttaa osaaminen, palvelu tai tuote selkeäksi ja arvokkaaksi kokonaisuudeksi, joka saa asiakkaat ostamaan. Tuotteistamalla voit välttää monia ongelmia, jotka liittyvät tuotteistamattomaan palveluun, kuten: Ylimääräinen työ - Kun palvelusi ei ole selkeästi määritelty, joudut tekemään enemmän työtä myynnissä, toimituksessa ja ylläpidossa. Jokainen asiakasprojekti voi vaatia erilaista sopimusta, hinnoittelua, aikataulua ja laatua, mikä lisää työmäärääsi ja kustannuksiasi. Epävarmuus ja tyytymättömyys - Kun asiakkaasi eivät tiedä, mitä palvelusi sisältää, mitä se maksaa ja mitä hyötyä siitä on, he voivat olla epävarmoja ja tyytymättömiä palveluusi ja yritykseesi. Tämä voi heikentää asiakassuhdettasi ja vähentää asiakasuskollisuutta. Markkinointi- ja myyntivaikeudet - Kun palvelusi ei ole houkutteleva, selkeä ja erottuva, se on vaikea markkinoida ja myydä. Et pysty vakuuttamaan asiakkaitasi palvelusi arvosta ja eduista, etkä erottumaan kilpailijoistasi. Hallinta- ja kehitysongelmat - Kun palvelusi ei ole vakioitu, paketoitu ja yksinkertaistettu, se on vaikea hallinnoida ja kehittää. Et pysty seuraamaan, arvioimaan ja parantamaan palvelusi laatua, tehokkuutta ja kannattavuutta. Tuotteistaminen on siis tärkeää sekä sinulle että asiakkaillesi. Tuotteistamalla voit luoda parempia palveluita, jotka tuovat sinulle enemmän tyytyväisiä asiakkaita. Tuotteistettava voi olla mitä tahansa, mikä tuo lisäarvoa asiakkaille. Se voi olla esimerkiksi tiettyä osaamista, fyysinen tuote tai palvelu, joka ratkaisee asiakkaan ongelman. Tuotteistaminen voi tarkoittaa myös tuotteen tai palvelun standardointia, paketointia tai yksinkertaistamista. Tuotteistamisen avulla yritys voi siis erottautua paremmin markkinoilla, luoda uskollisia asiakkaita ja kasvattaa liikevaihtoaan. Tämä luo arvoa, niin asiakkaille kuin yritykselle itselleenkin. Mitä hyötyä tuotteistamisesta on? Miten tuotteistetaan? Vinkkejä ja oppeja tuotteistamiseen: Asiakas ostaa aina arvoa Varmista palvelusi tuottama arvo asiakkaalle ja nimenomaan asiakkaan näkökulmasta. Se kun voi olla eri kuin oma näkökulmasi asiaan. Mistä asiakasarvo muodostuu? Myynnistä ja myynnin kehittämisestä puhuttaessa painotetaan usein asiakkaan saamaa arvoa. Sitä mitä arvoa tarjottu palvelu asiakkaalle... Hinnoittelussa hinta-ankkuri on avainasemassa Oikeanlaisella tuotteistuksella ja hinta-ankkuroinnilla pystyt ohjaamaan asiakkaan ajattelua hinnoistasi. 1 2 3 4 5 Tarkoin mietitty asiakaspolku johdattaa helppoon ostoon Asiakkaan ostopolku - Lupausvaihe sisältää runsaasti asioita mihin osaava tuotteistaminen vaikuttaa niin, että kauppa käy. Palvelun tuotteistusta palvelumuotoilun keinoin Kokemuksemme mukaan palvelun tuotteistaminen, kuten palvelumuotoilukin lähtee asiakastarpeesta ja tarpeen tunnistamisesta. Liikkeelle lähdetään asiakkaan ongelman, palvelun hyötyjen, oikean kohderyhmän ja oston esteiden selvittämisestä. Tavoitteena on poistaa myynnin kitka. Hyvä tuotteistus on kuin voiteluaine asiakkaasi ja palvelun välillä. Tuotteistaminen yksinkertaistaa ja tekee palvelusta monistettavan Tuotteistaminen helpottaa myyntiäsi, toimittamista kuin ylläpitoakin. Tuotteistamisen avulla on mahdollista välttyä katteet syövältä asiakaskohtaiselta räätälöinniltä. Turha räätälöinti tekee ostamisesta monimutkaista ja toimittamisesta kallista. Tuotteistamalla saat asiakkaan nopeasti ymmärtämään ratkaisun hyödyt ja ostamaan aiempaa varmemmin. Hyvä tuotteistus myös kertoo miten ostos on tehty asiakkaalle mahdollisimman riskittömäksi ja helpoksi. Myynnin vai tuotteistuksen ongelma? Aina vika ei ole itse palvelussa tai sen myynnissä. Syy voi olla hyvin pieni tuotteistukseen liittyvä ja helpostikin korjattavissa. Usein tuotteistuksen puute näkyy juuri myynnin ongelmana. Onkin tärkeä tunnistaa hyvissä ajoin, onko vika myynnin, vai sittenkin tuotteistuksen? Tunnista tuotteistusongelman tunnusmerkit Myyt useimmiten suurilla alennuksilla. Hinnan kertominen tuottaa vaikeuksia. Tarjousten työstäminen vie paljon aikaa. Myynnin ja markkinnoinnin kohdentaminen on haasteellista. Tuntuu ettei palveluasi näe kukaan tai se ymmärretään väärin. Asiakas ei uskalla tai osaa ostaa. Mietit mitä voit luvata asiakkaalle. Reklamaatiot lisääntyy. Yhden palvelun tuotteistus Tuotteistamme yksittäisen tuotteen tai palvelun myyväksi jopa 2 viikossa Puuttuuko sinulta selkeä kärkipalvelu minkä avulla herätät helposti asiakkaasi kiinnostuksen? Vai onko palvelusi hyödyt tai arvo asiakkaalle hieman hämärän peitossa? Eikö asiakas osaa päättää ostaako vai ei? Kokemuksemme mukaan useimmiten on niin, että teknisen asiantuntijan- tai insinöörikieli ei saa ihanneasiakasta ostamaan. Saatat tavoitella väärää ja liian laajaa asiakaskohderyhmää, tai oikeaa asiakaskohderyhmää ei ole vielä tunnistettu. Tässä kohtaa me osaamme asiantuntijoina auttaa löytämään oikean asiakaskohderyhmän ja saavuttamaan yhteisen asiakasta puhuttelevan kielen. Löydämme myyntiä kiihdyttävän ja asiakastasi puhuttelevan hyötykulman ja teroitamme sen. Saamme asiakkaasi kiinnostuksen heräämään ja erotut eduksesi kilpailjoista. Varmistamme, että asiakkaalla on helppo matka ostopäätökseen ja se päätös tapahtuu helpommin. Lopputuloksena on esimerkiksi yrityksesi sisäänheittopalvelu, mikä saa asiakkaasi tekemään sen tärkeän ja helpon ensioston. Tuotteistamisen avulla saavutat asiakasluottamuksen ja asiakkaasi on helppo jatkaa ostamista. Hyvän kokemuksen ansiosta asiakas kertoo palvelustasi pelkkää hyvää myös muille. Sisältö lyhyesti: 2 viikon tuotteistusprojekti mikä sisältää puolen päivän työpajan Tunnistamme ihanne asiakkaasi ja keinot kiinnostuksen herättämiseen Tuotteistamme yhdessä, minkä avulla pääset helposti kasvattamaan yrityksesi tuotteen tai palvelun myyntiä ja parantamaan myyntikatetta Tuotteistuspaketin hinta 4 950 € +alv. sisältäen tarvittaessa myös matkat, mikäli perille pääsee julkisilla, eikä edellytä yöpymistä. Voidaan toteuttaa myös etänä. Palveluihimme sisältyy reilu tyytyväisyystakuumme > Sopii hyvin: Yrittäjille Asiantuntijoille Tuotevastuullisille Hyödyt: Saat helposti myytävän palvelun Opit tuotteistuksen niksit Selvität missä on vahvuutesi ja heikkoutesi Tuotteistamalla lisäät myyntiä ja myyntikatetta Kiinnostuitko? Varaa maksuton 30 min alkukartoitus. Sovi tapaaminen Yhden palvelun tuotteistus Palvelukokonaisuuden tuotteistaminen Tuotevalikoiman päivittäminen Selkeä ja strategiaasi tukeva tuotevalikoima on myynnin kulmakivi Jos et osaa nimetä selkeää kärkituotettasi tai tiedä miten eri palvelut tukevat strategiaa, on aika tehdä tuotevalikoiman päivitys. Selkeä kuva tuotevalikoimasta auttaa sinua päätöksenteossa ja karsii turhat rönsyilyt. Selkeä valikoima on myös asiakkaalle helpompi ymmärtää, mikä taas helpottaa palveluiden myyntiä. Yksinkertainen tuote- tai palveluvalikoima kannattaa myös taloudellisesti. Toimitukset ja ylläpitäminen on paljon edullisempaa. Tuotevalikoiman päivittämisprojektissa läpikäydään tuote- tai palveluvalikoimasi. Näkemyksellinen suunnitelmamme antaa hyvän pohjan myös palvelukehitykselle. Läpikäynnin lopputuloksena saat selkeän kuvan kokonaisuudesta ja tiedät mihin kannattaa panostaa ja mitä poistaa. Sisältö lyhyesti: Ehdotus uudesta tuotevalikoimastasi ja kehityssuunnitelma Kolme lyhyempää tai kaksi puolen päivän katselmointia Tuloksia jopa viikossa Tuotevalikoiman päivityksen hinta on riippuvainen tuotevalikoiman nykyisestä laajuudesta. Tyypillisesti hinta on noin 3 000 - 6 000 € +alv. välillä. Paketti sisältää tarvittaessa matkat, mikäli perille pääsee julkisilla, eikä edellytä yöpymistä. Voidaan toteuttaa myös etänä. Palveluihimme sisältyy reilu tyytyväisyystakuumme > Sopii hyvin: Yritykselle joka haluaa selkeyttää omaa palvelurakennettaan Hyödyt: Asiakkaallesi helpompi ostaa ja ymmärtää palvelukokonaisuuden hyödyt Opit tuotteistuksen niksit Selvität samalla missä on vahvuutesi ja heikkoutesi Maksimoit myyntisi potentiaalin Päivitys kannattaa taloudellisesti, kun toimittaminen ja ylläpito yksinkertaistuu Kiinnostuitko? Sovi maksuton 30 min alkukartoitus. Sovi aika Tuotteistaminen valmennus ja koulutus Tuotteistaminen - Yksilö- ja ryhmävalmennus Tuotteistaminen ei sinällään ole rakettitiedettä. Pitää vaan tietää mitä tekee ja mihin asioihin on syytä keskittyä. Asiakas on hyvä olla tekemisen keskiössä, sillä hän palveluasi vertailee, tekee ostopäätöksen ja käyttää. Valmennamme yksilöitä ja ryhmiä tuotteistamaan itsenäisesti ja huomioimaan asiakkaan näkökulmat palveluita tuotteistaessa. Saat riittävät lähtökohdat asiakaslähtöiseen tuotteistamiseen, missä palvelusi voi todella loistaa kiihtyvässä kilpailussa. Voimme tulla esimerkiksi tyky tai tyhy -päiville valmentamaan. Valmennuksen esimerkkihinta 950 € +alv./ puolipäivää. Paketti sisältää tarvittaessa matkat, mikäli perille pääsee julkisilla, eikä edellytä yöpymistä. Voidaan toteuttaa myös etänä. Palveluihimme sisältyy reilu tyytyväisyystakuumme > Tehdään juuri sinulle sopiva valmennuspaketti. Sopii hyvin: Yrittäjille Asiantuntijoille Tuotevastuullisille Hyödyt: Opit tuotteistuksen niksit Omaksut mitä tuotteistamisessa on tärkeää huomioida Osaat nähdä palvelusi paljon aiempaa paremmin ja asiakkaasi näkökulmasta ajatellen Kiinnostuitko? Teemme maksuttoman 30 min alkukartoituksen. Katso aika Kaikilla palveluillamme on tyytyväisyystakuu Mikäli et ole tyytyväinen lopputulokseen, emme katso laskua aiheelliseksi. Ainoa edellytyksemme on reilu avoimuus ja oikeus hyödyntää palautettasi kehitykseemme. Lupaamme välittömästi ja avoimesti kertoa, mikäli emme näe työllämme molemminpuolista hyötyä. Tämän teemme jo maksuttomassa 30 min alkukartoituksessa. Ota yhteyttä ja kysy lisää > Tuotteistaminen jkaksi tyytyväisyystakuu Miten eteenpäin? 1. Ota yhteyttä Sovitaan etätapaaminen tarpeenne kuulemiselle. 2. Yhteistyöehdotus Esittelemme yhteistyöehdotuksen ja katsotaan vastaako se tarvetta. 3. Aletaan hommiin Sovitaan käytännön askeleet ja lähdetään liikkeelle. Ota yhteyttä
- Tuotteistaminen | Myyntiä helpottavaa tuotteistusta | Tampere
Parempien palveluiden asialla Parempien palveluiden asialla Parempien palveluiden asialla Oivallutamme parempien palveluiden tekemiseen ja koko asiakaspolun kattavaan asiakaskokemukseen Sovi tapaaminen Kumppanisi parempiin tuloksiin Palvelut Hyvin tuotteistettu palvelu on asiakkaan helpompi ostaa ja se tuottaa paremman asiakaskokemuksen. Samalla teet palvelustasi erottuvan ja paremmin asiakastarpeeseen vastaavan. Tämä taas on puhdasta kilpailuetua. Jkaksi Oy on palveluiden tuotteistuksen ja kaupallistamisen erikoisosaaja. Asiakasnäkökulman huomiova lähestymisemme on hyvin käytännönläheinen ja kattaa koko asiakaspolun. Teemme työtä täydellä sydämellä ja se mikä luvataan, se myös pidetään. Palveluiden tuotteistaminen Paketoidaanko palvelusi helposti ostettavaksi? Lue lisää Asiakaskokemuksen kehittäminen Laitetaanko asiakaspolkusi kuntoon? Lue lisää Koulutus ja valmennus Etsitkö herättävää puheenvuoroa tai koulutusta? Lue lisää Kaikilla palveluillamme on reilu tyytyväisyystakuumme > Jari has excellent attitude and approach to understand customer needs and find solutions to improve end-customer experience and help retailers to create capabilities to serve their end-customers in more efficient ways. Ari Ovaskainen | Ovaskainen Consulting Oy Kääritäänkö hihat? Ota yhteyttä tai sovi tapaaminen 30 min tapaaminen on helppo tapa tutustua ja hyvä tapa varmistaa, että juuri meidän osaamisemme hyödyttää sinua, tiimiäsi ja yritystäsi. Sovi tapaaminen Jari Rantala +358 50 351 8222 jari.rantala@jkaksi.fi Ota yhteyttä Lue ajatuksistamme blogista Myytkö kuitenkin liian halvalla? Asiakas ostaa aina arvoa Mikä on väärää yrittämistä? 1 2 3 4 5 Siirry blogeihin Jkaksi 050 351 8222 info@jkaksi.fi Yhteydenottopyyntö Etunimi Sukunimi Sähköposti Puhelin Yritys Viesti Tilaan Jkaksi uutiskirjeen sähköpostiini. Käyttöehdot ja tietosuojaseloste Lähetä Kiitos yhteydenotosta!