Keinoäly, tai ehkä tutummin tekoäly, on teknologia, joka mahdollistaa tietokoneiden suorittavan tehtäviä, jotka normaalisti vaativat ihmisten ajattelua ja ratkaisemista. Tämä teknologia on jo alkanut vaikuttaa palveluiden tuotteistamiseen, koska se auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä ja tarjoamaan asiakkaille parempaa palvelua. Esimerkiksi keinoäly voi auttaa yrityksiä tunnistamaan asiakkaiden tarpeet ja toiveet paremmin, mikä voi johtaa parempien ja henkilökohtaisempien palveluiden tarjoamiseen. Keinoäly voi myös auttaa yrityksiä tehokkaammassa tuotteiden ja palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä. Yleisesti ottaen keinoäly voi parantaa palveluiden tuotteistamista tarjoamalla yrityksille lisää tietoa ja tehokkuutta päätöksenteossa.
Koko ensimmäinen kappale oli itse asiassa ChatGPT tekoäly chatbotin vastaus kysymykseen ”selitä yksinkertaisesti miten keinoäly tulee vaikuttamaan palveluiden tuotteistamiseen”. Kyseinen keinoäly on OpenAI:n kielellinen tutkimushanke, jonka yhtenä osa-alueena on julkaistu eri kielillä keskusteluun kykenevä keinoäly chat. ChatGPT muistaa aiemmat vastauksensa ja myöntää jopa virheensä. Käytännössä siis oppii keskusteluiden kautta. Yleisten kysymysten lisäksi ChatGPT osaa auttaa vaikka koodaukseen liittyvissä kysymyksissä. TikTokissa pyörii myös videoita, joissa ChatGPT tekee itse suoraan koodia pelkän sanallisen pyynnön pohjalta malliin ”tee C# skripti joka ottaa webcamista kuvakaappauksen ja tallentaa sen .png muodossa”. Itse suhtauduin koko ChatGPT asiaan aika skeptisesti, mutta onhan tuo kaikkineen huikea juttu. Hanke on kaikkiaan todella mielenkiintoinen ja avaa monenlaisia ajatuksia siitä mitä kaikkea keinoäly voi jatkossa tehdä. Linkit ChatGPT nettisivulle ja mainitsemaani TikTok videoon löytyy kirjoituksen lopusta.
Tekoäly ja robotit ovat jo osana arkeamme
Kohtaamiseni ChatGPT:n kanssa osui hyvään aikaan. Jonkin aikaa sitten juteltiin Ideakahvit -podcastissa Digia Oy:n robotiikkaliiketoiminnasta vastaavan Olli Ainasvuoren kanssa ohjelmistoroboteista ja tulevaisuuden työstä. Tätä jaksoa mainostaessani vitsailin klassisista hyvin itsetietoisista ja oman tahdon omaavista HAL 9000 ja Skynet keinoälyistä. Yllättäen nyt tunnutaan olevan jälleen yksi askel lähempänä näitä kahta. Yuval Noah Harari puhui syksyn Nordic Business Forumissa keinoälyn vaikutuksesta työelämään ja otti esiin sen, että elämme ensimmäistä kertaa ajassa, jossa tietokoneet ovat kykeneviä tekemään itsenäisiä päätöksiä oppimansa perusteella täysin ilman ihmistä. Kyky pohjautuu oppiviin järjestelmiin ja keinoälyn mahdollisuuksien kehittymiseen. Älykkäät ja itse oppivat järjestelmät ovat jo täällä, niihin ei vain tule kiinnitettyä huomiota. Jos mainitsemani Ideakahvit -podcast jakso kiinnostaa, löydät linkin siihen kirjoituksen lopusta.
Samalla kun tietokoneiden kyvyt kehittyvät, ne muuttavat maailmaa ja meidän työelämäämme. Samoin kun tarjottavia palveluita. Kuten sanottua, jos teet töitä kuin robotti, robotti tulee ennen pitkää viemään työsi. Kun tuon ajattelun perimmäisen idean oivaltaa, huomaa esimerkiksi ohjelmistorobottien tuomat edut monen yrityksen arjessa. Ohjelmistorobotti on siis yksinkertaistettuna sellainen ohjelmisto, joka vaikka siirtää automaattisesti tietoja paikasta A paikkaan B. Esimerkiksi tilanteessa jossa täytät jonkin sähköisen lomakkeen, robotti käsittelee tiedot ja siirtää ne haluttuihin paikkoihin toisaalle. Tai hakee verkkolomakkeelle uutta tietoa antamiesi tietojen pohjalta, vaikkapa chat keskustelun yhteydessä. Yksinkertaista ja huomaamatonta. Koska robotti kuulostaa äkkiä aika monimutkaiselta ja ehkä jopa pelottavalta, pieni tuotteistusmietintä on näidenkin kohdalla paikallaan, kun otat niitä osaksi omaa liiketoimintaasi.
Maailma muuttuu, myös yritysten pitää muuttua
Kuten heti jo kirjoituksen alussa todettiin, keinoälyä voidaan hyödyntää palveluissa ja niiden tuotteistamisessa monella tavalla. Tosin ChatGPT:n antamat vinkit olivat enemmän palveluiden kehittämiseen liittyviä, kuin suoraan niiden tuotteistamiseen. Kannattaa kuitenkin tutkia miten keinoälyä ja sen tuomia mahdollisuuksia voi omien palveluiden kohdalla hyödyntää. Parhaassa tapauksessa saat niiden avulla itsellesi merkittävää kilpailuetua, joskus jopa pikku rahalla. Jos esimerkiksi ohjelmistorobotti tekee valmiit tarjoukset annettujen tietojen pohjalta lähes välittömästi, miksi et siirtäisi samaa aikaa osaksi palvelulupaustasi?
Keinoälyn (tekoäly, AI) hyödyntäminen ei silti poista tuotteistuksen perimmäistä ajatusta. Tehdä jostain epämääräisestä ymmärrettävää ja helposti ostettavaa. AI onkin yksi työkalu palvelusi rakentamisessa asiakkaan tarpeita vastaavaksi. Vastaavasti sitä voidaan hyödyntää asiakaskysynnän selvittämisessä, esimerkiksi markkinoinnin apuna. Hyviä esimerkkejä keinoälyn hyödyntämisestä on Facebook, tai nykyisin Meta -mainonta. Meta on oivallinen esimerkki siitä, miten se löytää mainoksillesi oikean kohderyhmän itse oppimalla. Toki tässäkin kohtaa palvelun sisältö, asiakastarpeeseen vastaaminen ja siitä viestintä pitää olla etukäteen mietitty.
Hyödyntäkää rohkeasti nykyteknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Seuratkaa myös näitä ”uuden ajan” infokanavia, kuten sosiaalista mediaa. Olen yllättävän monta uutta trendiä tai kiinnostavaa asiaa nähnyt ensimmäisenä siellä. Maailmaa muuttuu, siinä sivussa pitää muuttua myös yritysten ja tarjottavien palveluiden. Tuotteistus ja palveluiden kaupallistaminen on yksi tapa kehittää jo olemassa oleviakin asioita.
Jos haluat jutella lisää palveluiden tuotteistamisesta tai uusien mahdollisuuksien hyödyntämisestä, ota yhteyttä!
Linkit:
Comentarios