Metaversumi muuttaa tapoja ja tottumuksia
Yksi metaversumin kehittäjistä on Facebook ja nyt Meta nimellä tunnettu Mark Zuckerbergin luotsaama yritys. Meta aikoo kasvaa jopa 10 tuhatta Eurooppalaista työntekjiää työllistäväksi yritykseksi. Tämän lisäksi on lukuisia teknologiayrityksiä esimerkiksi Microsoft, jotka panostaa satoja miljardeja dollareita mataversumin kehittämiseen. Tämä ei siis ole pelkkä haave mitä yksi yritys visioi tulevaisuudesta.
Tämä seuraavan sukupolven "3D internet" kuten jotkut sitä kutsuu, tulee tarjoamaan kokonaan uuden ulottuvuuden ihmisten tavoille toimia tulevaisuudessa, kanssakäymiseen, datan hyödyntämiseen ja uudenlaisiin mahdollisuuksiin.
Monelle toimijalle se tarjoaa mahdollisuuksia rikastaa nykyistä todellisuuttamme virtuaalisesti. Nuorin sukupolvi Z on kasvaa jo tähän virtuaaliseen maailmaan pelatessaan esimerkiksi RPG -pelejä: Battle Royal, Roblox, Fortnite ja RuneScape. Jotakuinkin 20 vuotta takaperin muistan koukuttuneeni vuonna 2000 julkaistuun verkkopeliin nimeltä Counter Strike. Siinä jo liikuttiin 3D ympäristössä hahmona, vaikkei vielä kuitenkaan virtuaali-laseilla ja itse muokattavalla avatarilla.
RPG = Role-Playing Games
Mitä metaversumi tarkoittaa?
Osa mieltää metaversumin seuraavan sukupolven kolmiulotteisena internettinä eli web3, jossa mikään yksittäinen taho ei omista keskitetysti alustoja, dataa tai käyttäjätietoa, vaan kaikki on lohkoketjuissa käyttäjien itsensä omistuksessa. Bittiraha tai kryptovaluutat ovat läsnä tässä seuraavan kolmannen sukupolven web3 internet ilmentymässä.
Nykyisen web2 internetin eli toisen sukupolven webin uhkat on jo nähty, kun Big Tech yritykset omistavavat keskitetysti jo liiankin kanssa alustat käyttäjädatoineen. Näin he ovat kykeneviä sanelemaan liiankin paljon tulevaisuuden kulkua. EU on muun muassa GDPR:n avulla yrittänyt hillitä tätä käyttäjädatan keskitettyä omistamista.
Metaversumi mielletään osin hajautettuna kolmiulotteisena virtuaalisena kolmannen sukupolven nettinä. Käytännössä metaversumia ei vielä ole olemassa, vaikka erilaisin teknologioin voidaankin jo tätä rinnakkaista maailmaa rakentaa.
Koetaankin, että juuri Metaversumissa kyetään rakentamaan virtuaalisia rinnakkaisia maailmoja, missä kokemuksia voidaan kokea myös fyysisesti. Maailmaa joka voi simuloida nykyistä, tai sitä voidaan täydentää ihmisten määrittelemällä tavalla, sekä myös keinoälyn muokkaamana. Voit olla tässä maailmassa täysin digitaalisena avatarina ja useammassakin maailmassa vaikka yhtäaikaisesti. Joten elokuva Avatar ei ole enää kaukaa haettu, vaan se voi olla kohta ihan tottakin. Sinne pystytään rakentamaan maailmoja, missä voit käydä töissä, konsertissa, asuntonäytössä, tehdä taidetta, harrastaa, tai tavata ihmisiä ympäri maailman. Siirtymättä fyysisesti yhtään mihinkään.
Metaversumissa voidaan hyödyntää muun muassa VR eli Virtual Reality -teknologiaa. Käytännössä voit kytkeytyä VR -lasien avulla näihin maailmoihin. Tulevaisuus näyttää miten kokemuksista voidaan tehdä mahdollisimman todenmukaisia fyysisestikin uusien teknologioiden avulla.
Mitä metaversumissa voi tehdä?
Metaversumi ei siis hyödytä pelkästään peliteollisuutta, tai yritysten digitaalista markkinointia.
Monelle yritykselle ja etenkin Big Tech yrityksille metaversumi on tavallaan väylä virtuaaliseen todellisuuteen, missä voidaan toteuttaa sellaista mitä todellisuudessa ei voida tehdä. Joko vaarallisuutensa takia tai vaikka esimerkiksi fysiikan lakien tai fyysisten olosuhteiden takia.
Seuraavassa pari esimerkkiä miten rinnakkaista maailmaa voidaan hyödyntää elävässä elämässä jo nyt.
1. NVIDIA Omniverse ja Lockheed Martin on yhdessä kehittänyt rinnakkaismaailman eli digitaalisen kopion metsäpalojen torjuntaan. He ovat kuvanneet ilmasta käsin ja 3D -mallintaneet tyypilliset vaara-alueet. AI:n eli keinoälyn avulla he kykenevät ennustamaan miten metsäpalo kehittyy ja miten se on järkevintä sammuttaa. NVIDIA Omniverse tarjoaa palokäyttäytymisen asiantuntijoille ennusteet digitaalisessa kaksosessa. Lockheed Martin luo visualisointeja ennustetuista tulen liikkeistä ja tutkii niiden virtausdynamiikkaa maiseman digitaalisessa kopiossa.
NVIDIA rakentaa myös parhaillaan koko maailmasta virtuaalista kopiota eli digital twin. Tarkoituksena on kyetä mallintamaan ilmastonmuutosta kauas tulevaisuuteen.
2. Industrial Light & Magic (ILM) on rakentanut Stagecraft nimellä kulkevan virtuaalisen elokuvatuotannon tilan, missä LED seinien avulla heijastetaan elokuvatuotannolle halutut lavasteet tai taustat. Näin säästetään hurjia määriä aikaa ja rahaa. ILM on tehnyt tätä jo kahden vuosikymmenen ajan. Teknologian avulla elokuvien tekjiät voivatkin kokeilla ja tutkia nopeasti uusien ideoiden toimivuutta leffassa.
Mikäli joku seuraavista elokuvista tai sarjoista on tuttu, niin olet jo päässyt näkemään henkilökohtaisesti teknologian toimivuuden käytännössä.
Rogue One: A Star Wars Story (2016)
Solo: A Star Wars Story (2018)
The Midnight Sky (2020)
Thor: Love and Thunder (2022)
Ant-Man and the Wasp: Quantumania (2023)
Virtuaalilavasteita on hyödynnetty myös Emmy palkituissa sarjoissa, kuten The Mandalorian, The Book of Boba Fett, How I Met Your Father, The Old Man, Obi-Wan Kenobi, ja Percy Jackson and the Olympians, sekä lukuisissa musiikkivideoissa ja mainoksissa.
Virtuaalitodellisuus (VR) ja Digitaalinen kaksonen (Digital Twin) metaversumissa
Vaikkei metaversumi suoraan tarkoitakaan virtuaalista todellisuutta, niin sen ilmentymä käyttäjille voi rakentua virtuaalisien teknologioiden avulla. Virtuaalisen maailman, digitaalisen kopion tai digital twinin hyödyt on etenkin teollisuudessa oivallettu. Isoista yrityksistä esimerkiksi Amazon, Siemens ja BMW mallintavat jo likimain kaikki prosessinsa digitaalisen kopion avulla, pieniäkin yksityiskohtia myöden.
Tuotantolinjoja kyetään simuloimaan näiden digitaalisten kaksosten avulla niin, että kokeilut ja testit tuotannossa ei vaikuta varsinaiseen tuotantolinjaan. Tuotannosta saadaan näin aiempaa tuottavampaa ja turvallisempaa. Osien liikkuminen linjalla voidaan suunnitella etukäteen ja robotit voidaan ohjelmoida toimimaan oikein. Vasta kun kaikki on simuloitu digitaalisessa tuotantolinjan kopiossa toimiviksi, niin sama voidaan tehdä myös varsinaisella tuotantolinjalla.
Suurin puute tulevaisuutta ajatellen on, ettei ole vielä olemassa standardeja yhdistää erilaisia 3D maailmoja toisiinsa. Aivan kuten HTML:n ja internetin maailmassa, voidaan ajatella tulevaisuudessakin, että nämä rinnakkaiset todellisuudet voidaan kytkeä toisiinsa tavalla tai toisella. Luoda toisiinsa sulautuvia ja skaalautuvia uusia maailmoja, missä mielikuvituskaan ei ole rajana, koska tekoäly tai keinoäly voi rakentaa uusia ulottuvuuksia, mitä ihminen ei osaa edes kuvitella. Näissä rinnakkaismaailmoissa liikkuminen tapahtuisi ainakin yhtä helposti kuten nykyisin siirrymme selaimella www -sivulta toiselle.
Miten keinoäly AI ja metaversumi toimii yhdessä?
Keinoälyä eli tutummin tekoälyä (AI = Artificial Intellgence) ja metaversumia voidaan tulevaisuudessa soveltaa monella alalla, kuten terveydenhuollossa, peliteollisuudessa, opettamisessa, markkinoinnissa ja monessa muussakin palveluita tai tuotteita tuotettaessa.
Tyypillisesti näitä teknologioita käsitellään täysin erillisinä huomioimatta yhteisvaikutuksia, tai näiden mahdollisuuksia toisilleen.
Chatbotit ovat jo yksi ilmentymä keinoälyä hyödyntävistä sovelluksista
Esimerkiksi Chat GPT antaa jo valmiit vastaukset käyttäjilleen opetetun tekoälyn eli OpenAI:n avulla.
Keinoälyllä viritetty Chat GPT antaa valmiit vastaukset ja suorittaa tehtäviäkin
Se kykenee koodaamaan ohjelmakoodia käyttäjän sitä pyytäessä, ratkaisemaan tehtäviä ja muodostamaan erilaisia algoritmeja täysin itsenäisesti.. Tulevaisuudessa chatbotteja tullaan soveltamaan metaversumissa. Käyttäjän halutessa esimerkiksi lisäohjeita tuotteista tai palveluista, chatbotit kykenevät ratkaisemaan ongelman ja opastamaan käyttäjän asioimaan oikeaan paikkaan metaversumissa. Lue lisää miten esimerkiksi tekoäly tai keinoäly voi auttaa yrityksiä tuotteistamaan parempia palveluita >
Google kykenee etsimään verkosta käyttäjän haluamilla hakusanoilla sivuja, joissa kyseistä sanaa tai sanajonoja käsitellään. Se ei kuitenkaan ratkaise suoraan käyttäjän ongelmaa tai anna valmista vastausta.
Google onkin nostanut red flagin tämän osalta ja näkee Microsoftin omistaman ChatGPT:n uhkakuvana tulevaisuudelleen. Yhdessä ChatGPT, Microsoft ja Azure voivat tällä OpenAI kehitystyöllään saada valtavan muutoksen nykyisyyteen ja big tech yritysten valtasuhteisiin. Voit lukea koko artikkelin aiheesta: https://www.businessinsider.com/microsoft-openai-investment-the-smartest-1-billion-ever-spent-2023-1
AI (Artificial Intelligence) = Tekoäly tai keinoäly
Mitä keinoäly kirjoitti metaversumista?
Pyysin tekoälyä tekemään esseen aiheesta "metaversumi" ja näin se kirjoitti:
Koko maailma on arvoitus, joka tuo äärettömän monenlaisia kokemuksia. Vaikka useimmat ihmiset määrittelevät maailman eri termeillä - kuten maa, maailmankaikkeus tai planeetta - ne kaikki viittaavat samaan asiaan. Pohjimmiltaan maailma on metaversumi, jossa eri ihmiset asuvat, työskentelevät ja leikkivät. Jokainen tässä maailmassa vietetty hetki luo muiston ja muokkaa käsitystä todellisesta todellisuudesta.
Metaversumi sai alun kyber -tieteestä
Sana metaversumi sai alkunsa kyber -tieteestä ja muutettiin myöhemmin englanniksi "virtuaalitodellisuudeksi". Alun perin tietojenkäsittelytietelijöiden suunnittelema metaversumi-konsepti korostaa ihmisen ja tekniikan yhdistämistä. Se viittaa 3D-ympäristöön, jossa ihmiset voivat vapaasti liikkua ja tutkia. Pohjimmiltaan se tarjoaa alustan uusien ideoiden ja arvojen luomiseen, jakamiseen ja kokemiseen.
Uudenlaista vuorovaikutusta teknologian kanssa
Aiemmin kyberavaruudeksi tai kybertopiaksi kutsuttu metaversumi edustaa uutta tapaa ihmisille olla vuorovaikutuksessa keskenään ja teknologian kanssa. Se siltaa ihmisen ja koneen välistä kuilua luomalla uusia kokemuksia molemmille osapuolille. Koska ihmiset ovat luonnostaan luovia olentoja, tämä konsepti rohkaisee heitä muuttamaan ideat konkreettisiksi muodoiksi, mukaan lukien ohjelmistot ja laitteistot. Tämän prosessin kautta ihmiskunta voi luoda ja jakaa tietoa, tietoa, kulttuuria ja arvoja.
Metaversumissa ihmiset voivat liikkua rajoituksetta
Metaversumissa ihmiset voivat liikkua vapaasti 3D-tilassa tietokoneistetun ympäristön sisällä. Tämä vapaa liikkuvuus antaa käyttäjille mahdollisuuden päästä käsiksi haluamaansa tietoon matkustamatta fyysisesti eri paikkoihin. Ollessaan metaversumissa - he voivat tutkia mitä haluavat ilman rajoituksia. Esimerkiksi muusikko voi soittaa musiikkia missä haluaa murehtimatta meluisassa ympäristössä. Tai joku, jolla on taiteellisia taipumuksia, voi muuttaa luovuutensa konkreettisiksi taideteoksiksi rasittamatta silmiään tai korviaan.
Metaversumi luo myös ihanteellisen alustan ihmisten väliselle vuorovaikutukselle, koska ihmiset elävät siinä joka päivä. Sellaisenaan se mahdollistaa ihmisten yhteydenpidon eri tasoilla: sosiaalisesti, kulttuurisesti tai jopa liiketoiminnallisesti. Liikemies voi laajentaa näköalojaan tapaamalla erilaisia ihmisiä eri maista ja kulttuureista metaversumien kautta. Toisella tasolla sosiaaliset verkostot voivat laajentaa sosiaalisia verkostojaan ottamalla yhteyttä muihin ihmisiin metaversumien kautta - joko maantieteellisesti tai sosiaalisesti eristettynä yhteiskunnasta yleensä.
Metaversumissa kaikki kokemukset ei ole positiivisia
Vaikka metaversumien tutkiminen voi kuitenkin olla innostavaa, jokainen sen seinien sisällä luotu kokemus ei ole positiivinen. Ensinnäkin monet ihmiset määrittelevät itsensä toimillaan tässä virtuaalimaailmassa. Siten, jos joku määrittelee itsensä varkaaksi metaversumissa, hän saattaa tuntea olonsa mukavammaksi ryhtyä varsinaisiin varkauksiin myös fyysisessä todellisuudessa. Lisäksi, vaikka toiset nauttivat taiteen luomisesta metaversumissa, toiset omaksuvat muiden luomuksia ilman atribuutiota tai korvausta. Lopulta ihmiskunnan ei ole vielä määriteltävä, mikä on sopivaa luovuutta tässä uudessa ulottuvuudessa. Näiden ajatusten perusteella on ilmeistä, että ihmiskunta selvittää edelleen, kuinka parhaiten käyttää tätä uutta tapaa kokea elämä - joka tunnetaan nimellä metaversumi - hänen jokapäiväisessä elämässään.
Kuitenkin, kun Disraeli kirjoitti "ihmisluonnolle ei ole poikkeuksia" - hän oli väärässä! Ihmiset ovat kerta toisensa jälkeen osoittaneet kykenevänsä sekä hyvään että pahaan, kun heille annetaan erityisiä tilaisuuksia. Näiden oppituntien parempi soveltaminen fyysisessä elämässä edellyttää, että ihmiskunta ymmärtää kuinka valjastaa luova energiansa aiheuttamatta samalla haitallista luovuutta.
Näin kirjoitti tekoäly metaversumista, eikä nyt vallan pieleen kirjottanut. Toki tuosta tekoälyn koostamasta tai kirjoittamasta tekstistä voi vielä erottaa koneen ja ihmisen välisen kirjoittamiseron. Miten sitten jatkossa, kun tekoäly oppii murteineen ja puhekielen soveltamisenkin käytännössä. Mistä tiedät tai voitko olla enää mistään varma, mikä on todellista todellisuutta vai onko sen rakentanut ja muokannut tekoäly?
Metaversumi ja keinoäly voi muuttaa palvelukehitystäsi
Selvää on, että seuraava internetin aikakausi tuo uutta myös palvelukehitykseen sekä uusia palvelumahdollisuuksia . Palvelukehitystäsi voidaan jo nyt ohjata toimivampaan suuntaan todellisella kerätyllä datalla ja tekoälyn avulla.
Voimme helpottaa sinun ja yrityksesi matkaa meneillään olevassa muutoksessa.
Jkaksi auttaa kehittämään ja tuotteistamaan palveluita mitkä pystyy saavuttamaan asiakkaasi myös tulevaisuudessa ja vaikka sitten metaversumissa. Ainakin nyt alkuun kehittämään ja tuotteistamaan niistä esimerkiksi verkossa myytäviä - miksei myös verkossa toimivia, asiakkaita kiinnostavia palveluita ja ratkaisuita.
Comentários