Muistatko Sony Walkmanit? Ne kannettavat C-kasettisoittimet, jotka edusti alansa parhaimmistoa 80- ja 90-luvun alun nuorisolle ja antoi nimen koko tuotekategorialle?
Tarinan mukaan Sony järjesti 90-luvulla fokusryhmähaastattelun, jossa kyseltiin teineiltä mitä ne tykkää Sonyn uudesta keltaisesta Walkmanista. Ne rakasti sitä. Idea keltaisesta Walkmanista oli juuri sitä mitä haluttiin. Siihen asti värivaihtoehtoja ei mustan lisäksi juurikaan ollut.
Haastattelupäivän jälkeen jokaiselle osallistujalle annettiin palkkioksi uusi Sony Walkman. Piti vain valita kumman ottaa, keltaisen vai mustan. Suurin osa valitsi mustan, vaikka keltainen oli haastatteluiden suosikkivalinta. Tämä valinta oli itse asiassa se todellinen testi, ei aiempi kysely. Osallistujat eivät vain tienneet sitä.
👉 Se mitä asiakas kysyttäessä sanoo ja todellisuudessa tekee, ei välttämättä ole sama asia
👉 Tee jatkokysymyksiä ja yritä selvitää, mitä asiakas oikeasti tekisi. Kysy miksi he valitsevat juuri niin. Yritä ymmärtää ne oikeat oston motiivit ja syyt siellä valintojen taustalla
👉 Vastikkeellinen palaute on merkityksellinen. Se mitä tehdään on merkityksellisempää kuin mitä sanotaan
👉 Tiedosta kohderyhmäsi ja mitä tavoittelet. Keltaiselle Walkmanillekin oli kysyntää, se vain puhutteli eri kohderyhmää. Kaikenlisäksi keltainen versio toimi hyvänä huomionherättäjänä markkinoinnissa
Kun suunnittelet asiakaskyselyä tai haastattelet asiakkaitasi uuden idean tiimoilta, pyri löytämään syyt valintoihin ja vastauksiin. Moni idea voi olla esiteltäessä hyvä, mutta ei niin hyvä, että siihen haluttaisiin laittaa rahojaan kiinni. Tästä syystä myös vastiikkeellinen palaute on merkityksellinen. On helppoa kehua ideaa ja sen tarpeellisuutta, jos siihen ei tarvitse itse sitoutua mitenkään.
Kannattaa myös muistaa, ettei kaikki ideat ole hyviä. Vaikka ne siltä itsestä tuntuisikin. Kysele, testaa, validoi ja ole objektiivinen. Joskus asiat näyttäytyvät sisäpuolelta erilaisilta kuin ulkoa katsottuna. Jos kaipaat tähän apuja tai ulkopuolista objektiivista näkökantaa, laita viestiä tulemaan!
Kuvan Sony Walkmanin olen saanut vuonna 1990, eli ihan hetki sitten. Oli siihen aikaan kuuminta hottia ja musta, vaikka keltaisiakin oli tarjolla 😀
Jkaksi Oy on tuotteistuksen ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys, jolta saat niin näkemyksiä kuin vinkkejä liiketoimintasi solmukohtien avaamiseen. Myös niiden uusien ideoiden editämiseen. Usein myös pienillä asioilla saadaan aikaan isoja tuloksia. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä tai varaa suoraan aika kalenteristani .
Comments