Monthly Active Users (MAU) eli kuukausittaiset aktiiviset käyttäjät kertoo miten moni asiakas on aktiivisesti käyttänyt palveluasi tai tuotettasi. Tyypillisesti mittaria hyödyntävät internetissä operoivat yritykset. Esimerkiksi sosiaalisen verkoston palveluita tuottavat yritykset, verkkokauppaa pyörittävät, verkkopeli- tai mobiilisovellusta tarjoavat yritykset. Oikeastaan kaikki yritykset, jotka jollain tavalla pääsevät mittaamaan aktiivisia käyttäjiä palvelussaan.
Voidaan myös mitata: DAU = Daily Active Users tai WAU = Weekly Active Users.
Mitä MAU mittari kertoo sinulle?
Aktiiviset kuukausittaiset käyttäjät on keskeinen suorituskyvyn (KPI) mittari, joka viestii käyttäjien sitoutumisesta palveluasi kohtaan.
Aktiivisten käyttäjien seuraaminen antaa kuvan siitä miten saat houkuteltua uusia asiakkaita ja pidettyä nykyiset. Se kertoo osin myös siitä miten hyvin markkinointi strategiasi toimii. Varsinaisesti se ei kerro suoraan asiakkaan kokemasta laadusta, koska mittaria ei suoraan sisällä laatua kuvaavia tai analysoivia mittareita.
Miksi MAU mittaaminen kannattaa?
Aktiivisten asiakkaiden seuraaminen on hyvä palvelun kehittymisen kannalta. Käyttäjämäärän kehityksellä voidaan vain yleisellä tasolla seurata tyytyväisyyden suuntaa. Mikäli aktiivisia käyttäjiä ei ole, tai aktiivisten asiakkaiden määrä on laskussa, niin se voi olla sinulle merkki riittämättömästä asiakaskokemuksen laadusta. Mikäli asiakkaat eivät suostu aktivoitumaan ja käyttämään palveluasi, niin heistä ei todennäköisesti voi odottaa maksavia asiakkaita. Jokin on silloin pielessä. Onko syynä asiakaskokemus tai jokin muu seikka, niin sitä mittari ei suoraan kerro.
Mitä tehokkaammin pääset todentamaan sen mikä aktivoi käyttäjät palveluusi ja saa heidät säilymään, niin sitä nopeammin opit asiakkaista ja pääset kehittämään palveluasi paremmaksi.
Miten MAU mitataan?
Määrittely ei ole niinkään ihan yksinkertaista, koska mitään valmista standardia ei ole aktiivisen kävijän laskemiseksi tai mistä MAU raportoituu.
Tämän alan stardandin puuttumisen takia MAU ei ole suoraan vertailukelpoinen toisten yritysten lukujen kanssa. Kukin yritys voi määrittää itse miten MAU lasketaan.
Voit määrittää mikä aktivoi aktiivisen käyttäjän (MAU) raportoitumisen palveluusi. Onko se käyttäjän rekisteröityminen palveluun, vai riittääkö vaikka pelkkä vierailu sivullasi tai palvelussasi ilman rekisteröitymistä? Vai onko se jonkin palvelusi/tuotteesi osa-alueen tai ominaisuuden hyödyntäminen?
Esimerkiksi Facebook raportoi MAU mittariinsa aktiiviseksi käyttäjäksi kävijän, joka kuukauden aikana kirjautuu sisään ja vierailee Facebookissa. Joko mobiilisti, webissä tai Messengerillä
MAU mittaria seuratessa on hyvä myös huomioida keinot miten sulkea raportista pois päällekkäiset ja robottien- tai roskapostitilien tekemät kirjautumiset.
Haluatko parantaa palvelusi asiakaskokemusta?
Tarkastamo on palvelumme, joka auttaa sinua kehittämään asiakaspolkuasi ja sen tuottamaa asiakaskokemusta. Näin voit kasvattaa asiakastyytyväisyyttä ja liiketoimintaasi.
Tämä on helppo ja tehokas tapa saada selkeä kuva palvelusi asiakaspolusta ja sen kehitystarpeista. Teemme sinulle auditoinnin, jossa kartoitamme asiakaskokemuksen kannalta tärkeät kohdat ja ehdotamme konkreettisia toimenpiteitä niiden parantamiseksi.
Lisäksi autamme laatimaan asiakaspolkukartan, joka auttaa sinua ymmärtämään ja kehittämään asiakaskokemusta myös jatkossa.
Palvelumme sopii kaikenlaisille palveluille ja kaikenkokoisille yrityksille. Olitpa sitten yrittäjä, asiantuntija tai tuotevastuullinen, niin annamme sinulle suorasanaisen ja rehellisen palautteen palvelusi tilasta ja sen mahdollisuuksista.
Älä jää arvailemaan, mitä asiakkaasi ajattelevat ja haluavat.
Ota yhteyttä ja tilaa Tarkastamo-palvelu jo tänään!
Comments